1983 Toyota FX-1 [zapomniane koncepty]

Na salonie samochodowym w Tokio w 1983 roku na stoisku Toyoty zadebiutował koncepcyjny model FX-1. Był to samochód, który prezentował nowatorskie rozwiązania dotyczące silnika, aerodynamiki, zawieszenia i deski rozdzielczej.

1983 Toyota FX-11983 Toyota FX-1
Arkadiusz Gabrysiak

Na salonie samochodowym w Tokio w 1983 roku na stoisku Toyoty zadebiutował koncepcyjny model FX-1. Był to samochód, który prezentował nowatorskie rozwiązania dotyczące silnika, aerodynamiki, zawieszenia i deski rozdzielczej.

Jak możecie zobaczyć na dołączonych fotografiach - samochód to rasowe coupe o bardzo opływowej sylwetce. Długa maska, dwudrzwiowe nadwozie i leniwie opadająca linia dachu to znaki szczególne modelu studyjnego FX-1. Taki kształt nadwozia to nie przypadek - pozwalał on na osiągnięcie bardzo niskiej wartości współczynnika oporu powietrza, który w tym przypadku ukształtował się na poziomie Cx=0,25.

Uwagę zwraca także nietypowy system otwierania drzwi, które wysuwały się z nadwozia na kilkanaście centymetrów, a następnie uchylały. Zapewne takie rozwiązanie ułatwiało wysiadanie/wsiadanie na ciasnych parkingach.

1983 Toyota FX-1
1983 Toyota FX-1

Specjalna konstrukcja pneumatycznego zawieszenia ulepszała właściwości aerodynamiczne podczas jazdy i zwiększała stabilność pojazdu. System ten nosił nazwę TEMS (Toyota Electronically Modulated Suspension system) i kontrolował wysokość zawieszenia przedniej i tylnej osi. Przy dużych prędkości przednie zawieszenie było obniżane o dwa poziomy, a tylne tylko o jeden, co miało poprawiać aerodynamikę samochodu.

1983 Toyota FX-1
1983 Toyota FX-1

Pod maską zainstalowano 6-cylindrowy, rzędowy, 2,0-litrowy, podwójnie turbodoładowany silnik, którego moc niestety nie została podana do wiadomości. Toyota zastosowała w nim jednak szereg nowatorskich rozwiązań, począwszy od zalążka zmiennych faz rozrządu, a na systemie "zmiennej" pojemności kończąc. Oczywiście fizycznie pojemność silnika się nie zmieniała, jednak przy niskich prędkościach (gdy pełna moc nie była potrzebna) system automatycznie odłączał część cylindrów, oszczędzając tym samym paliwo.

W środku Toyota zaprezentowała futurystyczny kokpit, który składał się z deski rozdzielczej złożonej z kolorowych ekranów CRT. Zastępowały one wszystkie tradycyjne wskaźniki.

  • 1983 Toyota FX-1
  • 1983 Toyota FX-1
  • 1983 Toyota FX-1
  • 1983 Toyota FX-1
  • 1983 Toyota FX-1
  • 1983 Toyota FX-1
  • 1983 Toyota FX-1
  • 1983 Toyota FX-1
  • 1983 Toyota FX-1
  • 1983 Toyota FX-1
[1/10] 1983 Toyota FX-1 Źródło zdjęć: |

Źródło: Car StylingMembersWikipedia

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa