1975 Opel GT/W Genève [zapomniane koncepty]

Widząc powyższe zdjęcie, zapewne pomyślicie, że to kolejny koncept Lamborghini czy Ferrari z lat 70. Jednak tytuł - zdaje się - nie pasuje. Otóż pasuje - w 1975 roku znany wszystkim raczej z konwencjonalnych samochodów Opel zaprezentował bardzo ciekawy model studyjny o nazwie GT/W Geneve, który miał szansę stać się supercarem dla ludu.

1975 Opel GT/W Genève1975 Opel GT/W Genève
Arkadiusz Gabrysiak

Widząc powyższe zdjęcie, zapewne pomyślicie, że to kolejny koncept Lamborghini czy Ferrari z lat 70. Jednak tytuł - zdaje się - nie pasuje. Otóż pasuje - w 1975 roku znany wszystkim raczej z konwencjonalnych samochodów Opel zaprezentował bardzo ciekawy model studyjny o nazwie GT/W Geneve, który miał szansę stać się supercarem dla ludu.

Tak się niestety nie stało - jak każdy pojazd w tym cyklu artykułów, tak i ten nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej. Jak sama nazwa wskazuje, samochód zadebiutował na największym europejskim salonie samochodowym - w szwajcarskiej Genewie. Było to w 1975 roku. Upłynęło już 36 lat od premiery Opla GT/W Geneve, a pojazd nawet dziś wygląda bardzo dobrze.

Prezentowany model bez problemu mógłby w lekko zmodyfikowanej formie trafić dzisiaj do produkcji seryjnej i nadal przyciągałby uwagę przechodniów. Jest z całą pewnością ładniejszy od niektórych teraźniejszych wytworów niezależnych producentów samochodów sportowych - chociażby od holenderskiego ISIS AM01, o którym pisałem kilka dni temu.

Stylistyka Opla GT/W Geneve jest jego największym atutem. Schludne linie, spójna sylwetka i wręcz elegancka prezencja supersamochodu z krwi i kości (a raczej z metalu i włókna szklanego) to znaki rozpoznawcze niemieckiego konceptu.

1975 – Opel GT/W Genève
1975 – Opel GT/W Genève

To jednak nie wszystko. Litera W w nazwie pojazdu świadczy o prawdziwie nowatorskim podejściu do tematu. Otóż Opel początkowo planował wyposażyć samochód w silnik Wankla, jednak zanim ukończono model studyjny, projekt obrotowego silnika w niemieckim koncernie porzucono. Na wystawie w Genewie w 1975 roku zadebiutowało więc tak naprawdę jedynie piękne nadwozie dwuosobowego Opla GT/W.

Według innych źródeł po zaprzestaniu prac nad silnikiem Wankla Opel planował wyposażyć samochód w centralnie umieszczoną, 5,4-litrową jednostkę benzynową w układzie V8 z flagowej limuzyny Opla w tamtym okresie - modelu Diplomat. Miał on rozwijać 230 KM mocy, co pozwalałoby na osiągnięcie około 235 km/h.

1975 – Opel GT/W Genève
1975 – Opel GT/W Genève

Wielka szkoda, że Opel nie zdecydował się na produkcję tego pojazdu. Po eksperymentalnym modelu Experimental GT (z 1965 roku) i wersji produkcyjnej - Oplu GT (którego produkcję zakończono w 1973 roku) - taki samochód zapełniłby lukę Opla w segmencie ekskluzywnych samochodów sportowych i wraz z odpowiednią strategią cenową mógłby znaleźć wielu nabywców, a dziś zapewne byłby już klasykiem.

  • 1975 – Opel GT/W Genève
  • 1975 – Opel GT/W Genève
  • 1975 – Opel GT/W Genève
  • 1975 Opel GT/W Genève
[1/4] 1975 – Opel GT/W Genève Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa