1969 Pininfarina Sigma Grand Prix F1 [zapomniane koncepty]

Dzisiaj prezentujemy koncept inny niż wszystkie. Jutro 17-sta rocznica śmierci Ayrtona Senny, a więc przyjrzymy się studyjnemu bolidowi Formuły 1 z 1969 roku, który miał wyznaczać nowe standardy bezpieczeństwa.

1969 Pininfarina Sigma Grand Prix F11969 Pininfarina Sigma Grand Prix F1
Arkadiusz Gabrysiak

Dzisiaj prezentujemy koncept inny niż wszystkie. Jutro 17-sta rocznica śmierci Ayrtona Senny, a więc przyjrzymy się studyjnemu bolidowi Formuły 1 z 1969 roku, który miał wyznaczać nowe standardy bezpieczeństwa.

Kierowca samochodu Formuły 1 to bez wątpienia niebezpieczny zawód. Do 1969 roku zginęło ich wielu, więc postanowiono stworzyć koncept samochodu, który w znacznym stopniu poprawiałby bezpieczeństwo kierowców wyścigowych. Ten szczyty cel zgromadził wielu wybitnych specjalistów i firm. Prezentowany koncept jest wspólnym dziełem Pininfariny, Ferrari i szwajcarskiego magazynu motoryzacyjnego Revue Automobile. Projekt wsparł sam Enzo Ferrari, a także Mercedes i Fiat.

Wynikiem ich pracy był zbudowany na bazie Ferrari 312 koncepcyjny model nazwany Pininfarina Sigma Grand Prix F1 (znany także w niektórych kręgach pod nazwą Ferrari Sigma). Zaprojektowany przez Paolo Martina bolid posiadał rzecz jasna bardzo aerodynamiczną sylwetkę oraz mocny silnik (jak na Formułę 1 przystało), jednak zastosowano tutaj wiele elementów i systemów mających na celu poprawę bezpieczeństwa kierowcy. Zaliczymy do nich:

  • specjalną, wzmocnioną \komórkę\ bezpieczeństwa kierowcy,
  • wielowarstwowy zbiornik paliwa,
  • automatyczny system gaśniczy,
  • sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa,
  • tylny spojler tworzący ochronny pałąk,
  • wzmocnione sekcje boczne.

Wiele z tych systemów w udoskonalonej formie funkcjonuje nadal w dzisiejszych samochodach Formuły 1.

1969 Pininfarina Sigma Grand Prix F1
1969 Pininfarina Sigma Grand Prix F1

Pod względem mechanicznym było to Ferrari 312, na bazie którego powstał ten bezpieczny koncept. Z tyłu umiejscowiono więc 3,0-litrowy silnik V12, który generował ponad 400 KM. Cały bolid ważył natomiast jedynie 590 kilogramów.

[block position="inside"]7991[/block]

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa