1969 Alfa Romeo Iguana [zapomniane koncepty]

W 1969 roku na salonie samochodowym w Turynie zaprezentowano bardzo ciekawy koncept - była to Alfa Romeo Iguana. Był to pierwszy projekt Giugiaro dla tej włoskiej marki.

Obraz
Arkadiusz Gabrysiak

W 1969 roku na salonie samochodowym w Turynie zaprezentowano bardzo ciekawy koncept - była to Alfa Romeo Iguana. Był to pierwszy projekt Giugiaro dla tej włoskiej marki.

Co ciekawe, pojazd powstał na bazie kultowej Alfy Romeo Tipo 33 Stradale, która do dziś budzi wiele emocji. Oryginalny pojazd nie sprzedawał się za dobrze, gdyż włoska marka za swój samochód powstały na bazie wyścigówki (T33/2) żądała bardzo wysokiej ceny. Z tego też powodu wyprodukowano jedynie 18 egzemplarzy Alfy Romeo Tipo 33 Stradale. Pojazdy, które nie mogły znaleźć właścicieli rozdysponowano pomiędzy największe włoskie studia projektowe: Bertone, Italdesign i Pininfarinę. W tym czasie Italdesign było młodym studiem, jednak jego założyciel - Giugiaro - był już postacią rozpoznawalną.

Obraz

Giugiaro na bazie Alfy Romeo Tipo 33 Stradale stworzył pojazd bardzo oryginalny. Iguana była jednym z pierwszych supersamochodów, którego sylwetka przypominała kształt klina. Za protoplastę tego jakże popularnego w latach 70. trendu uważa się zaprojektowany przez studio Bertone koncept Alfy Romeo Carabo, która także powstała na bazie modelu Tipo 33 Stradale, a zadebiutowała w 1968 roku.

Alfa Romeo Iguana charakteryzuje się niskim nadwoziem, oryginalną stylistyką i oszkloną, dwuosobową kabiną pasażerską. Aby nie zaburzać czystości formy, Giugiaro zdecydował się na otwierane reflektory, a ciekawym akcentem były stalowe panele karoserii, które nie zostały pokryte żadnym lakierem. Motyw ten wykorzystano również przy projekcie DeLoreana DMC-12.

Iguana bazuje na Alfie Romeo Tipo 33 Stradale, a więc pojazd wyposażono w centralnie umiejscowiony, 2,0-litrowy silnik w układzie V8, który generował ok. 230 KM i 200 Nm momentu obrotowego.

  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/9] Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił