100 mln Volkswagenów podatnych na działania hakerów!

Czterech ekspertów do spraw bezpieczeństwa komputerowego z brytyjskiego uniwersytetu w Birmingham twierdzi, że 100 milionów samochodów Grupy Volkswagena jest podatnych na włamania i przejęcie kontroli przez hakerów.

Obraz
Marcin Łobodziński

Już jakiś czas temu prawdziwą burzę wywołały doniesienia o tym, że samochody Fiat Chrysler Automobiles wyposażone w system UConnect można nie tylko otworzyć i uruchomić za pomocą laptopa, ale dysponując odpowiednią wiedzą i umiejętnościami również przejąć nad nimi kontrolę. Wszystkie układy sterowane elektrycznie mogą zostać przejęte przez hakera, który na przykład zdalnie wyłączy światła.

Podobne informacje dotyczyły również aut wyprodukowanych przez BMW Group, czyli nie tylko aut marki BMW, ale także MINI oraz Rolls-Royce. Każde z nich, z systemem ConnectedDrive można było otworzyć w kilkanaście sekund – wystarczyło mieć odpowiedni sprzęt.

Teraz okazuje się, że coś podobnego może spotkać również właściciela prawie każdego Audi, Seata, Škody czy Volkswagena wyprodukowanego po 1995 roku. Nie wiemy czy dotyczy to również Porsche. Mowa natomiast o około 100 milionach samochodów. Można w szybki sposób przechwycić sygnał wysyłany z pilota do auta podczas zamykania go. Haker wyposażony w odpowiedni sprzęt musi się znaleźć w odległości do 90 m od samochodu. Następnie przetwarza sygnał, którym może się posłużyć do otwarcia zamków.

Według naukowców badających tę sprawę, dotyczy to zarówno starych modeli jak i nowszych. Przedstawiciele koncernu nie zaprzeczają tym informacjom, a jedynie wydali oświadczenie, że obecnie sprzedawane modele na platformie MQB nie są zagrożone.

Według odkrywców tej furtki - Flavio Garcii oraz Davida Oswalda - podatne na włamanie są także samochody marek Ford, Nissan, Mitsubishi, Chevrolet i prawdopodobnie wielu innych. Pozytywnym aspektem tych rewelacji jest to, że mowa jedynie o otwieraniu samochodu, a nie przejmowaniu nad nim kontroli. Niestety obawiamy się, że prędzej czy później dojdzie do tego, że użytkownicy chroniąc swoje pojazdy będą musieli korzystać z programów antywirusowych.

Wybrane dla Ciebie

Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy