Towarzystwo ubezpieczeniowe unika wypłaty odszkodowania – co dalej?

Gdy dochodzi do zdarzenia powodującego szkodę majątkową, np. kolizji drogowej lub awarii, z udziałem pojazdu, poszkodowany może domagać się wypłaty odszkodowania od ubezpieczyciela sprawcy zdarzenia. Co jednak zrobić w sytuacji, gdy towarzystwo ubezpieczeniowe odmawia wypłaty odszkodowania?

Sytuacje takie nie należą wcale do rzadkości – najczęściej kwestionowana jest wartość żądanego odszkodowania lub w ogóle jego zasadność. Ubiegający się o wypłatę nie jest w takiej sytuacji pozbawiony możliwości kwestionowania decyzji ubezpieczyciela. Odwołać się od niej można do sądu rejonowego lub jeżeli wartość szkody przekracza 75 000 zł do sądu okręgowego. Warto przy tym pamiętać, że właściwy do dochodzenia roszczeń będzie sąd zamieszkania (siedziby) poszkodowanego lub sąd miejsca zdarzenia.

Obowiązki poszkodowanego

Na uczestniku zdarzenia spoczywają określone obowiązki, które należy w miarę możliwości dopełnić na miejscu zdarzenia, zaraz po jego wystąpieniu. Przede wszystkim trzeba zapewnić bezpieczeństwo – sobie i innym uczestnikom, podjąć starania, by złagodzić skutki kolizji czy wypadku, wezwać lub zadbać o sprowadzenie odpowiednich służb (policja, karetka pogotowia, straż pożarna), jeśli potrzeba ich interwencji. Osoba objęta ubezpieczeniem powinna ponadto udzielić informacji pozwalających na ustalenie zakładu ubezpieczeń oraz dotyczących polisy, a także niezwłocznie powiadomić towarzystwo ubezpieczeniowe o zdarzeniu.

Wskazane obowiązki są istotne. Jeśli ich niedopełnienie było skutkiem rażącego niedbalstwa lub umyślnego zaniedbania, a miało wpływ na powiększenie szkody lub ustalenie istnienia oraz zakresu odpowiedzialności sprawcy – wówczas ubezpieczyciel może żądać zwrotu odpowiedniej części wypłaconego odszkodowania lub zmniejszyć jego kwotę. Tego typu kwestie ubezpieczyciel musi udowodnić. Pamiętajmy także o wykonaniu zdjęć (np. smartfonem), spisaniu imion, nazwisk i numerów telefonów świadków. Towarzystwo ubezpieczeniowe z pewnością podnosić będzie wszelkie okoliczności, aby nie wypłacić lub wypłacić mniejsze odszkodowanie. To zjawisko na tyle powszechne, że powstały firmy windykacyjne, funkcjonujące jedynie w oparciu o tego typu działania ubezpieczycieli.

Pozew przeciwko ubezpieczycielowi

Środkiem dochodzenia praw przez poszkodowanych jest powództwo o roszczenia z umów ubezpieczeniowych. Pozew powinien spełniać ogólne wymogi pism procesowych, tzn. zawierać oznaczenie sądu, do którego jest wnoszony, stron i ich pełnomocników, osnowę wniosku zawierającą treść żądania, przedmiot sporu, podanie okoliczności zdarzenia i dowodów ich wystąpienia. Pismo trzeba zakończyć podpisem oraz listą załączników, należy wpisać numery PESEL lub NIP stron, które są osobami fizycznymi lub numery KRS osób prawnych, a także oznaczenie wartości przedmiotu sporu (dochodzoną kwotą pieniężną). Do wartości przedmiotu sporu nie wlicza się odsetek ani innych roszczeń żądanych obok roszczenia głównego.

Pozwanym może być zarówno ubezpieczyciel, jak i ubezpieczony, tzn. sprawca zdarzenia lub oba te podmioty jednocześnie. W przypadku kiedy dochodzone roszczenie pochodzi z ubezpieczenia obowiązkowego, wówczas w razie nie skierowania pozwu przeciwko zakładowi ubezpieczeń, konieczne będzie skorzystanie z instytucji przypozwania (więcej o tym wkrótce).

Nasz ekspert:

Radosław Pluciński

Radca prawny w Kancelarii Pluciński&Partnerzy. Partner zarządzający biurem w Warszawie. Stypendysta Fundacji GFPS w Monachium. Ukończył m in. podyplomowe studia MBA w języku niemieckim na WSPiZ im. Koźmińskiego w Warszawie. Współpracował z KGHM Polska Miedź, Sikla Polska, Aluform, Winkelmann, ISE Industries. Wykładowca i autor tekstów. Specjalizuje się w obsłudze prawnej spółek zarówno w języku polskim jak i niemieckim z zakresu m.in.: prawa handlowego i gospodarczego, prawa cywilnego i prawa pracy, prawa wekslowego, prawa przewozowego krajowego i międzynarodowego, prawa ubezpieczeń, prawa leasingowego, prawa budowlanego i nieruchomości, prawa administracyjnego, prawa ochrony środowiska, prawa podatkowego.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Wartość rezydualna Superba, Optimy, Mondeo, Talismana, Mazdy 6 Napęd na cztery koła niejedno ma imię Testy bezpieczeństwa, awaryjności, spalania a zakup auta Awarie systemu ABS Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla? Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Jazda autostradą to oszczędność? Powierzenie samochodu służbowego pracownikowi Diesel czy benzyna? Generalny przegląd marek [cz. 3] Podwyżki OC i AC – jak obniżyć koszty ubezpieczenia pojazdów [cz.2] Podwyżki OC i AC: jak obniżyć koszty ubezpieczenia pojazdów [cz.1]

Popularne w tym tygodniu:

Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens?