Powierzenie samochodu służbowego pracownikowi

Przekazując auto służbowe pracownikowi warto pamiętać o sporządzeniu odpowiedniej umowy zabezpieczającej interesy przedsiębiorstwa. Z drugiej strony, trzeba uważać, by zapisy były zgodne z prawem.

Do powierzenia samochodu służbowego pracownikowi zastosowanie mogą znaleźć przepisy Kodeksu pracy poświęcone przekazaniu zatrudnionemu mienia przedsiębiorcy. Niemniej regulacje kodeksowe są skąpe jeśli chodzi o szczegóły takiej współpracy. Nie odnoszą się do wielu kwestii praktycznych związanych z korzystaniem z pojazdu, np. kwestii korzystania z dedykowanego danemu użytkownikowi auta bądź powierzenia go osobie trzeciej, konsekwencji kolizji, awarii, spraw związanym z eksploatacją.

Wzór umowy

Z tych względów popularną praktyką jest zawieranie dodatkowej umowy pomiędzy pracodawcą i pracownikiem, która będzie regulowała ważne zagadnienia związane z jego eksploatacją i nie tylko. W praktyce najczęściej spotykana jest sytuacja, w której treść umowy nie jest szczegółowo negocjowana przez strony, ale pracownik otrzymuje jej wzór, zawierający postanowienia, jakimi standardowo w tego typu relacjach posługuje się jego właściciel lub podmiot użyczający. Trzeba jednak uważać, by zapisy były zgodne z prawem.

Kara umowna

Mimo podpisania umowy o powierzenie mienia nieważne będą postanowienia rozszerzające obowiązki pracownika poza zakres konieczny do normalnego korzystania z pojazdu, zgodnego z jego przeznaczeniem i dokumentacją techniczną. Niedozwolonym zapisem może być także ewentualność stosowania kar umownych. Kodeks pracy reguluje wyczerpująco kwestie odpowiedzialności pracownika, nie należy zatem w tych sprawach stosować np. przepisów Kodeksu cywilnego. To właśnie dlatego przepisy o ewentualnych karach zawarte w umowie z pracownikiem, będą nieważne.

Takie stanowisko znajduje odbicie w orzecznictwie Sądu Najwyższego. Na przykład w orzeczeniu z 8 stycznia 2008 r., II PK 120/07, sąd stwierdził, że stosowanie Kodeksu cywilnego w stosunkach pracy jest dopuszczalne ale tylko w sprawach, których nie reguluje Kodeks pracy. Do takich nie można zaliczyć regulacji odpowiedzialności pracownika za szkodę w mieniu pracodawcy.

Potrącenie z wynagrodzenia

Inny przykład bezprawnego postępowania przy przekazywaniu pojazdu pracownikowi stanowi wymóg podpisania deklaracji wekslowej lub weksla in blanco. Takie rozwiązanie bywa stosowane jako zabezpieczenie pracodawcy na wypadek, gdyby zatrudniony nie rozliczył wszystkich spraw związanych z używaniem samochodu. Kodeks pracy nie zawiera postanowień wprost zakazujących stosowanie weksli, ale z orzecznictwa Sądu Najwyższego wynika, że przepisy Kodeksu pracy wyczerpująco regulują odpowiedzialność pracownika i takie weksle będą nieważne z mocy prawa.

Mimo ograniczeń wynikających z generalnej nadrzędności przepisów Kodeksu pracy nad Kodeksem cywilnym, umowy dotyczące powierzenia środka lokomocji mogą stanowić poważny oręż w walce z ewentualną niesubordynacją pracownika. Wśród dozwolonych postanowień znajduje się między innymi „wyrażenie zgody przez pracownika na potrącanie z jego wynagrodzenia wartości szkody”. Brak zapisania takiej regulacji powoduje, że pracodawca może, wyłącznie na podstawie prawa kodeksowego, domagać się odszkodowania za szkodę tylko do wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia. W sytuacji gdy szkoda jest wyższa, nie uzyska pełnej rekompensaty i bez zgody pracownika na potrącenie odszkodowania z wynagrodzenia, pozostaje tylko drogą sądowa. Warto pamiętać, by w stosownym porozumieniu zawrzeć wspomnianą adnotację, wszak nie zawsze ubezpieczenie pokryje wszystkie koszty zdarzenia drogowego.

Użytkowanie auta do celów prywatnych

Dozwolonym postanowieniem umowy jest także możliwość korzystania przez pracownika ze służbowego samochodu do celów prywatnych, w zamian za świadczenie pracy. Takie rozwiązanie pozwala uniknąć podatkowych konsekwencji korzystania z auta w celach nie związanych z wykonywaniem obowiązków zawodowych, które jeśli nie są dodatkowo płatne a przez organy skarbowe traktowane jak przychód podlegający opodatkowaniu jako część wynagrodzenia za pracę. W tym celu należy ustalić rynkowe wynagrodzenie za takie użytkowanie pojazdu.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Diesel czy benzyna? Generalny przegląd marek [cz. 3] Podwyżki OC i AC – jak obniżyć koszty ubezpieczenia pojazdów [cz.2] Podwyżki OC i AC: jak obniżyć koszty ubezpieczenia pojazdów [cz.1] Awarie systemu ABS Zaparowane szyby - przyczyny dokuczliwego problemu CFM dla małych i średnich firm - wywiad Odpowiedzialność kierowcy za szkody wyrządzone pasażerom cz. 2 Odpowiedzialność kierowcy za szkody wyrządzone pasażerom cz. 1 Wartość rezydualna Superba, Optimy, Mondeo, Talismana, Mazdy 6 Co to jest kontrola trakcji (ASR, TC)? Samochód jako wizerunek firmy i benefit dla pracownika [cz.2] Samochód jako wizerunek firmy i benefit dla pracownika [cz.1] Jak rozpoznać awarię wtryskiwacza benzynowego? Sprężarka typu G-Lader – zapomniany wynalazek Prawo jazdy kategorii B – czym można jeździć? Czy sprężyny zawieszenia trzeba wymieniać parami? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Co to jest szpera? Czy amortyzatory trzeba wymieniać parami? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Co to jest mikrohybryda? Moc maksymalna hybrydy – sumaryczna czy systemowa?

Popularne w tym tygodniu:

Skutki nieodśnieżenia auta mogą być bardzo kosztowne Używane części, których nie możesz zamontować w swoim aucie Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Opla Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla? Dlaczego silnik Diesla nie chce odpalić zimą? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać?