Wartość rezydualna Superba, Optimy, Mondeo, Talismana, Mazdy 6
Auta segmentu D można w skrócie opisać jako limuzyny dla ludu. Praktycznie każdy producent aut nastawiony na sprzedaż wolumenową ma tu przedstawiciela i rywalizuje o klienta masowego z nieco bardziej zasobnym portfelem. Opel, Volkswagen, Ford, Toyota, Renault, Peugeot i inni ścigają się więc w zaprojektowaniu jak najciekawszej propozycji.
Co znajdziemy w segmencie D?
Przedstawiciele segmentu aut menedżerskich cechują się dużą przestronnością kabiny, oferują dużo miejsca dla pasażerów z tyłu, a jednocześnie zapewniają ogromne bagażniki. Wyposażone są w niemal wszystkie systemy, które do niedawna były zarezerwowane dla aut wyższych kategorii. Wysokiej klasy tapicerki, adaptacyjne światła LED, wyświetlacze zamiast zegarów, aktywne tempomaty, duże nawigacje, wyświetlacze typu HUD, można tak wymieniać w nieskończoność. Coraz częściej w ofercie gości też napęd na cztery koła, cieszący się zresztą sporym zainteresowaniem.
Tiguan zamiast Passata
Segment D ma swoje jednak problemy. Chyba najbardziej cierpi na zachodzących na naszych oczach przeobrażeniach rynku. Preferencje klientów odnośnie SUV-ów i crossoverów powodują, że segment ten jest z każdej strony atakowany. Niektórzy zamiast Passata wybierają Tiguana, inni preferują Toyotę RAV4 zamiast Avensisa.
Od kilku już lat obserwujemy powolny spadek sprzedaży pojazdów z nadwoziem typu sedan w segmencie D. Kombi broni się ze względu na swoją większą użyteczność. Ciekawym trendem ostatnich lat jest też coraz większe zainteresowanie skrzyniami automatycznymi. Prawie każdy producent oferuje tu bardzo sprawne i cechujące się dobrymi osiągami skrzynie dwusprzęgłowe.
Zwykle w tym segmencie wyróżniamy dwa rodzaje nadwozia: kombi oraz liftback lub alternatywnie do niego sedan (czasem oferowane są oba razem w jednej ofercie). Z racji większej użyteczności liftbacka (tylna szyba podnoszona) niektórzy producenci zdecydowali się zupełnie zrezygnować z sedana. Ford i Opel mają w ofercie sedana i liftbacka, ale sprzedaż tego ostatniego jest wyraźnie wyższa.
Wymiana modeli
W ostatnich latach w tym segmencie wyraźnie też zmienił się miks sprzedaży. Nie dominują już podstawowe wersje wyposażenia. Wręcz przeciwnie, stanowią one margines. Najpopularniejsze są najbogatsze wersje lub pośrednie - optymalnie wyposażone. Bardzo korzystnie wpływa to na wartości rezydualne modeli w tym segmencie, ponieważ na rynek wrócą auta z wieloma ciekawymi elementami przydatnymi w codziennej jeździe i będą chętnie kupowane przez kolejnych nabywców.
Segment D przeszedł duże zmiany w ciągu ostatnich 2-3 lat. Wielu głównych graczy wymieniło swoje modele, czyniąc je jeszcze bardziej nowoczesnymi, atrakcyjnymi i lepiej wyposażonymi. Wpłynęło to bardzo pozytywnie na prognozowane wartości rezydualnej. Gdy zerkniemy na ranking procentowych wartości rezydualnych, to w pierwszej trójce mamy Mazdę 6, Kię Optimę oraz Volkswagena Passata.
Mazda na czele
Wartość rezydualna aut segmentu D, nadwozie kombi, czas użytkowania 36 miesięcy, 90 000 km, Diesle, manualna skrzynia biegów* | ||||
Opis pojazdu | Na rynku od: | Cena przy wyznaczaniu wartości rezydualnej | Wartość rezydualna procentowo | Wartość rezydualna cenowo |
Mazda 6, silnik 2.2 D, wyposażenie Skyenergy, moc 150 KM | 1.01.2015 | 131 900 | 55,5 | 73 182 |
Kia Optima 1.7 CRDI, wyposażenie L, moc 141 KM | 1.04.2016 | 111 900 | 55,4 | 61 969 |
Volkswagen Passat 2.0 TDI BMT, wyposażenie Highline, moc 150 KM | 1.11.2014 | 134 290 | 54,5 | 73 140 |
Toyota Avensis 2.0 D-4D, wyposażenie Premium, moc 143 KM | 1.01.2015 | 125 900 | 54,4 | 68 460 |
Škoda Superb 2.0 TDI, wyposażenie Style, moc 150 KM | 1.07.2015 | 128 400 | 54,2 | 69 588 |
Ford Mondeo 2.0 TDCi, wyposażenie Titanium, moc 150 KM | 1.09.2014 | 125 850 | 51,6 | 64 937 |
Renault Talisman 1.6 Energy dCi, wyposażenie Intens, moc 160 KM | 1.03.2016 | 127 900 | 51,1 | 65 401 |
Hyundai i40 1.7 CRDi, wyposażenie Style, moc 141 KM | 1.04.2015 | 129 000 | 48,8 | 63 016 |
Peugeot 508 2.0 BlueHDi, wyposażenie Allure, moc 150 KM | 1.06.2015 | 127 300 | 48,4 | 61 611 |
Citroën C5 2.0 BlueHDi, wyposażenie Exclusive, moc 150 KM | 1.07.2015 | 110 590 | 46 | 50 881 |
Opel Insignia 2.0 CDTI, wyposażenie Cosmo, moc 170 KM | 1.02.2015 | 128 500 | 45,7 | 58 696 |
Pozycja Mazdy nie stanowi zaskoczenia. Marka od lat ma doskonałą opinię, a modele ostatniej generacji biją rekordy popularności. Gdy tylko jakaś oferta pojawi się na rynku wtórnym, znika po chwili, praktycznie za każde pieniądze. Zaskakiwać za to może drugie miejsce Optimy. Model ten wreszcie ma nadwozie kombi. Tak wysoką lokalizację w rankingu procentowych RV zawdzięcza niskiej cenie początkowej na tle konkurentów oraz wysokiemu poziomowi wyposażenia standardowego.
Trzeci jest Passat, który od lat stanowi wyznacznik w tym segmencie. Niektórzy wręcz mówią o „segmencie Passata”. Avensis i Superb są zaledwie 0,1 czy 0,3 punktu procentowego za Passatem. Toyota oczarowała Polaków już wiele lat temu i praktycznie każdy model tej marki osiąga bardzo wysokie wartości.
Škoda również - niemal każdy jej model znajduje się w czołówce rankingu wartości rezydualnych. W środku stawki solidne Mondeo oraz nowość w tym segmencie: Renault Talisman. Laguna, okryta złą sławą, w takich porównaniach była na końcu stawki, a jej następca jest wysoko w peletonie i ma podstawy do tego żeby walczyć o swój kawałek tortu.
SUV czy kombi?
Gdy ranking przyszłych wartości RV ustawimy po kwotach, od najwyższych do najniższych, to wychodzi nam, że za 3 lata i 90 000 km najdroższa będzie Mazda, ale tylko o 42 zł za nią Passat. Można więc powiedzieć że wspólnie zajmują pierwsze miejsce. Zaraz za nimi Superb i Avensis, a za Toyotą Talisman i Mondeo.
Podsumowując: auta segmentu D to bardzo dobra oferta. Są to auta eleganckie, ale zarazem skromne, gdyż nie mają na sobie emblematów premium. Są świetnie wyposażone bez konieczności płacenia dodatkowych, astronomicznych sum. Do tego charakteryzują się dużą przestronnością. To ciągle dokonała oferta dla menedżerów, ceniących klasyczne pojazdy, i stawiających je ponad panującą obecnie modę na SUV-y.