Wartość rezydualna Superba, Optimy, Mondeo, Talismana, Mazdy 6

Auta segmentu D można w skrócie opisać jako „limuzyny dla ludu”. Praktycznie każdy producent aut nastawiony na sprzedaż wolumenową ma tu przedstawiciela i rywalizuje o klienta masowego z nieco zasobniejszym portfelem. Opel, Volkswagen, Ford, Toyota, Renault, Peugeot i inni ścigają się więc w zaprojektowaniu jak najciekawszej propozycji.

Mazda 6.

Mazda 6. (Materiały prasowe)

Przedstawiciele segmentu aut menedżerskich cechują się dużą przestronnością kabiny, oferują dużo miejsca dla pasażerów z tyłu a jednocześnie ogromne bagażniki. Wyposażone są w niemal wszystkie systemy, które do niedawna były zarezerwowane dla aut segmentu kategorii[b]. Najwyższej jakości tapicerki, światła LED, wyświetlacze zamiast zegarów, aktywne tempomaty, duże nawigacje, wyświetlacze typu HUD, można tak wymieniać w nieskończoność. Coraz częściej w ofercie gości też napęd na cztery koła, cieszący się zresztą sporym zainteresowaniem.

Tiguan zamiast Passata

Klasa D ma swoje jednak problemy. Chyba najbardziej cierpi na zachodzących na naszych oczach przeobrażeniach rynku. Preferencje klientów odnośnie SUV-ów i crossoverów powodują, że segment ten jest z każdej strony atakowany. Niektórzy zamiast Passata wybierają Tiguana, inni[b] preferują Toyotę RAV4 a nie Avensisa. Od kilku już lat obserwujemy powolny spadek sprzedaży nadwozia typu sedan w segmencie D. Kombi broni się ze względu na swoją większą użyteczność. Ciekawym trendem ostatnich lat jest tez coraz większe zainteresowanie skrzyniami automatycznymi. Prawie każdy producent oferuje tu bardzo sprawne i cechujące się dobrymi osiągami skrzynie dwusprzęgłowe.

Zwykle w tym segmencie wyróżniamy dwa rodzaje nadwozia: kombi oraz jako drugi dostępny liftback lub sedan (czasem oba razem). Z racji większej użyteczności liftbacka (tylna szyba podnoszona) niektórzy producenci zdecydowali się zupełnie zrezygnować z sedana. Škoda, Ford czy Opel mają w ofercie i sedana i liftbacka, ale sprzedaż tego ostatniego jest wyraźnie wyższa.

Wymiana modeli

W ostatnich latach w tym segmencie wyraźnie też zmienił się miks sprzedaży. Nie dominują już podstawowe wersje wyposażenia. Wręcz przeciwnie, stanowią one margines. Najpopularniejsze są najbogatsze wersje lub pośrednie — optymalnie wyposażone. Bardzo korzystnie wpływa to na wartości rezydualne modeli w tym segmencie, ponieważ na rynek wrócą auta z wieloma ciekawymi elementami przydatnymi w codziennej jeździe i będą chętnie kupowane przez kolejnych nabywców.

Segment D przeszedł duże zmiany w ciągu ostatnich 2–3 lat. Wielu głównych graczy wymieniło swoje modele, czyniąc je jeszcze bardziej nowoczesnymi, atrakcyjnymi i lepiej wyposażonymi. Wpłynęło to bardzo pozytywnie na prognozowane wartości rezydualne. Gdy zerkniemy na ranking procentowych wartości rezydualnych to w pierwszej trójce mamy Mazdę 6, Kię Optimę oraz Volkswagena Passata.

Mazda na czele

Wartość rezydualna aut segmentu D, nadwozie kombi, czas użytkowania 36 miesięcy, 90 000 km, Diesle, manualna skrzynia biegów*
Opis pojazdu Na rynku od: Cena przy wyznaczaniu wartości rezydualnej Wartość rezydualna procentowo Wartość rezydualna cenowo
Mazda 6, silnik 2.2 D, wyposażenie Skyenergy, moc 150 KM 1.01.2015 131 900 55,5 73 182
Kia Optima 1.7 CRDI, wyposażenie L, moc 141 KM 1.04.2016 111 900 55,4 61 969
Volkswagen Passat 2.0 TDI BMT, wyposażenie Highline, moc 150 KM 1.11.2014 134 290 54,5 73 140
Toyota Avensis 2.0 D-4D, wyposażenie Premium, moc 143 KM 1.01.2015 125 900 54,4 68 460
Škoda Superb 2.0 TDI, wyposażenie Style, moc 150 KM 1.07.2015 128 400 54,2 69 588
Ford Mondeo 2.0 TDCi, wyposażenie Titanium, moc 150 KM 1.09.2014 125 850 51,6 64 937
Renault Talisman 1.6 Energy dCi, wyposażenie Intens, moc 160 KM 1.03.2016 127 900 51,1 65 401
Hyundai i40 1.7 CRDi, wyposażenie Style, moc 141 KM 1.04.2015 129 000 48,8 63 016
Peugeot 508 2.0 BlueHDi, wyposażenie Allure, moc 150 KM 1.06.2015 127 300 48,4  61 611
Citroën C5 2.0 BlueHDi, wyposażenie Exclusive, moc 150 KM 1.07.2015 110 590 46 50 881
Opel Insignia 2.0 CDTI, wyposażenie Cosmo, moc 170 KM 1.02.2015 128 500 45,7 58 696

* Talisman z automat. skrzynią biegów 

Pozycja Mazdy nie stanowi zaskoczenia. Marka od lat ma doskonałą opinię, a modele ostatniej generacji biją rekordy popularności. Gdy tylko jakaś oferta pojawi się na rynku wtórnym, znika po chwili, praktycznie za każde pieniądze. Zaskakiwać za to może drugie miejsce Optimy. Model ten wreszcie ma nadwozie kombi. Tak wysoka lokata w rankingu procentowych RV zawdzięcza niskiej cenie początkowej na tle konkurentów oraz wysokiemu poziomowi wyposażenia standardowego.

Trzeci jest Passat, który od lat stanowi wyznacznik w tym segmencie. Niektórzy wręcz mówią o „segmencie Passata”. Avensis i Superb są zaledwie 0,1 czy 0,3 punktu procentowego za Passatem. Toyota oczarowała Polaków już wiele lat temu i praktycznie każdy model tej marki osiąga bardzo wysokie wartości.

Zobacz również: Ford Mustang GT 5.0 V8 - dźwięk silnika i wydechu

Škoda również, niemal każdy jej model znajduje się w czołówce rankingu wartości rezydualnych. W środku stawki solidne Mondeo oraz nowość w tym segmencie: Renault Talisman. Tak jak Laguna, okryta złą sławą, w takich porównaniach była na końcu stawki, tak Talisman jest w peletonie i ma podstawy do tego żeby walczyć o swój kawałek tortu.

SUV czy kombi?

Gdy ranking przyszłych wartości RV ustawimy po kwotach, od najwyższych do najniższych to wychodzi nam, że za 3 lata i 90 000 km najdroższa będzie Mazda, ale tylko o 42 zł za nią Passat. Można więc powiedzieć że wspólnie zajmują pierwsze miejsce. Zaraz za nimi Superb i Avenis, a za Toyotą Talisman i Mondeo. Podsumowując: auta segmentu D to bardzo ciekawa oferta. Są eleganckie, ale zarazem skromne gdyż nie mają na sobie emblematów premium. Świetnie wyposażone, lecz za wyposażenie nie musimy płacić astronomicznych sum. Do tego bardzo przestronne. To ciągle dokonała oferta dla menedżerów ceniących klasyczne pojazdy i nie liczy się dla nich ponad wszystko moda na SUV-y.

Nasz ekspert:

Bartłomiej Binkiewicz (Eurotax)

Kierownik Działu Badania Rynku w firmie Eurotax. Z firmą EurotaxGlass's związany od 2000 roku. Odpowiedzialny za dział przygotowujący produkty do identyfikacji, wyceny oraz prognozy wartości dla pojazdów nowych i używanych na rynku polskim. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego. Fascynat zarówno czterech, jak i dwóch kółek.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Co to jest kontrola trakcji (ASR, TC)? Samochód jako wizerunek firmy i benefit dla pracownika [cz.2] Samochód jako wizerunek firmy i benefit dla pracownika [cz.1] Jak rozpoznać awarię wtryskiwacza benzynowego? Sprężarka typu G-Lader – zapomniany wynalazek Prawo jazdy kategorii B – czym można jeździć? Czy sprężyny zawieszenia trzeba wymieniać parami? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Co to jest szpera? Czy amortyzatory trzeba wymieniać parami? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Co to jest mikrohybryda? Moc maksymalna hybrydy – sumaryczna czy systemowa? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Szkody w pojeździe służbowym – wina umyślna Udowodnić winę przy szkodzie wyrządzonej umyślnie Odliczanie podatku VAT od zakupu paliwa [cz.1] Odliczanie podatku VAT od zakupu paliwa [cz.2] Jak planować budżet na zakup samochodu? Zarządzanie budżetem na paliwo dla floty firmowej Wymiana silnika – ile kosztuje, kiedy warto, a kiedy nie? Napęd na cztery koła niejedno ma imię Co to jest i jak działa Trailer Assist?

Popularne w tym tygodniu:

Używane części, których nie możesz zamontować w swoim aucie Skutki nieodśnieżenia auta mogą być bardzo kosztowne Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Opla Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Dlaczego silnik Diesla nie chce odpalić zimą? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać?