Odliczanie podatku VAT od zakupu paliwa [cz.2]

Przedsiębiorca użytkujący samochód lub samochody zarówno do celów służbowych jak i do celów prywatnych ma prawo odliczyć tylko 50 proc. VAT. Zasada ta dotyczy zarówno kwestii zakupu auta, jak i kupowanego do niego paliwa oraz wykonywanych czynności serwisowych. Można jednak znaleźć sposób na pełne odliczenie VAT-u.

Taka szansa dotyczy przedsiębiorców, którzy postanowili zaryzykować, deklarując organom kontrolnym użytkowanie pojazdu w 100 proc. do celów służbowych. Tego rodzaju oświadczenie wymaga dokładnego dokumentowania przebiegu samochodu, łącznie z wykazaniem kiedy, dokąd i w jakim celu (spotkanie biznesowe, zakup produktów do firmy, dostawa towaru) został wykonany konkretny przejazd. Urzędy Skarbowe mocno są wyczulone na przedsiębiorców zarzekających się, że ich środki lokomocji tylko pracują dla podmiotu gospodarczego, bo jest to związane z szansą na pełne odliczenie VAT, nie tylko od zakupu auta, ale również tankowanego do niego paliwa.

Samochody dyspozycyjne

Z jednej strony tego typu rozwiązanie to doskonała okazja na oszczędności dla przedsiębiorcy, bo kwoty, szczególnie w przypadku samochodów klasy premium, są niebagatelne. Jednak należy pamiętać, że osobie prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą trudno udowodnić organom kontrolnym użytkowanie jedynego pojazdu, którego jest kierowcą, tylko do celów służbowych.

Swego rodzaju antidotum na to stanowią urządzenia monitorujące jazdę (kolokwialnie określane GPS-ami), lecz oczywiście korzystanie z nich ma dwie strony medalu. Będą więc wiarygodnym źródłem dokumentacji przedstawionej organom kontrolnym, ale zanotują również każde odchylenia spowodowane na przykład wizytą w sklepie po bułki lub podwiezieniem teściowej do lekarza. To z kolei daje argumenty urzędnikom na zakwestionowanie prawa do pełnego odliczenia VAT i wyciągnięcie stosownych konsekwencji.

Nawet dla czystych jak łza przedsiębiorców, chcących uczciwie wykazać stricte służbową pracę samochodu, barierę stanowią liczne czynności administracyjne i groźba popełnienia błędów w dokumentacji. Dlatego wielkie koncerny nie ryzykują i godzą się na konieczność odliczenia mniejszych wartości procentowych.

Inna sprawa, że w ich przypadku samochód to nierzadko rodzaj benefitu dla użytkownika, mogącego legalnie wykonywać jazdy prywatne, stanowiące przywilej dla zatrudnionego. Próby z maksymalnym odliczeniem podejmują zazwyczaj niektóre mikro i ewentualnie małe oraz średnie przedsiębiorstwa. Najczęściej takim działaniem są objęte samochody dyspozycyjne, pulowe, będące w wykorzystaniu wielu pracowników. Skądinąd tajemnicę poliszynela stanowi tutaj tzw. kreatywna księgowość.

Pojazdy dostawcze używane prywatnie

Warto jeszcze dodać, że użytkując auta z homologacją ciężarową, czyli na przykład pojazdy dostawcze z wydzieloną strefą do przewożenia towaru, można liczyć na pełne odliczenie VAT-u – zarówno od zakupu samego środka transportu jak i tankowanego do niego paliwa.

Z punktu widzenia „Polaka kombinatora” zwróćmy uwagę na dyskomfort podróży jeśli ktoś postanowi używać pojazdy użytkowe również do celów prywatnych. Swego rodzaju kompromis stanowią w takim przypadku samochody pięciomiejscowe, mające z tyłu zabudowę przeznaczoną do przewożenia towarów. Wnętrza aut użytkowych coraz bardziej komfortem przypominają pojazdy osobowe, mają sporo rozwiązań wspierających bezpieczeństwo i komfort, więc niektórzy mikroprzedsiębiorcy mogą pomyśleć o takim rozwiązaniu.

Nasz ekspert:

Radosław Pluciński

Radca prawny w Kancelarii Pluciński&Partnerzy. Partner zarządzający biurem w Warszawie. Stypendysta Fundacji GFPS w Monachium. Ukończył m in. podyplomowe studia MBA w języku niemieckim na WSPiZ im. Koźmińskiego w Warszawie. Współpracował z KGHM Polska Miedź, Sikla Polska, Aluform, Winkelmann, ISE Industries. Wykładowca i autor tekstów. Specjalizuje się w obsłudze prawnej spółek zarówno w języku polskim jak i niemieckim z zakresu m.in.: prawa handlowego i gospodarczego, prawa cywilnego i prawa pracy, prawa wekslowego, prawa przewozowego krajowego i międzynarodowego, prawa ubezpieczeń, prawa leasingowego, prawa budowlanego i nieruchomości, prawa administracyjnego, prawa ochrony środowiska, prawa podatkowego.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Testy bezpieczeństwa, awaryjności, spalania a zakup auta Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Szkody w pojeździe służbowym – wina umyślna Udowodnić winę przy szkodzie wyrządzonej umyślnie Odliczanie podatku VAT od zakupu paliwa [cz.1] Co to jest i jak działa Trailer Assist? Zmiany w przepisach dla kierowców na rok 2017 Czy można naprawić lampy LED? Awarie systemu Common Rail - co może się popsuć? Co to jest funkcja Auto Hold? Tuning hot hatcha - co zrobić by poprawić auto, a nie popsuć? Co to jest moment obrotowy silnika? Co to jest moc silnika?

Popularne w tym tygodniu:

Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens?