Udowodnić winę przy szkodzie wyrządzonej umyślnie

Szkoda umyślna rozważana w aspekcie użytkowania pojazdów firmowych, to sytuacja, w której pracownik zamierza ją wyrządzić lub ma świadomość, że wykonywane działania może doprowadzić na przykład do uszkodzenia pojazdu. Wydawałoby się, że udowodnienie winy w tego rodzaju sytuacjach nie powinno być trudne, ale...

Praktyka pokazuje, że nie zawsze to takie proste. Co prawda stosunkowo łatwo będzie wykazać odpowiedzialność użytkownika samochodu w przypadku winy nieumyślnej , pokazując, że zaniedbał swoje obowiązki. Natomiast niezwykle trudno udowodnić winę w sytuacji, w której ktoś chciał powstania danej szkody bądź spodziewał się jej powstania i na to wyraził zgodę. W praktyce chodzi bowiem o udowodnienie, co tak naprawdę pracownik myślał w danym momencie.

Wina nieumyślna w postaci lekkomyślności

Oczywiście, w tym celu możemy wykorzystać różne środki dowodowe: nagrania z monitoringu, zeznania świadków, nawet opinie psychologów transportu. Tym niemniej, wykazanie winy umyślnej bywa mocno problematyczne, zwłaszcza w przypadku zamiaru ewentualnego.

W razie celowego zignorowania przez użytkownika kontrolki na desce rozdzielczej, pracownik może bowiem używać w obronie twierdzenia, że owszem, naruszył obowiązek wynikający z przekazanych mu wcześniej procedur, lecz nie przypuszczał (jak pokazały dalsze zdarzenia, niestety, bezpodstawnie) powstanie szkody.

Liczył zatem na to, że uniknie szkody, "nie wyrażał zgody na jej powstanie". Takie zachowanie stanowi formę winy nieumyślnej w postaci lekkomyślności. Reasumując, bardzo trudno udowodnić umyślność, poza ewidentnymi przypadkami spowodowania uszkodzeń pojazdu w wyniku pozostawania pod wpływem alkoholu lub środków odurzających oraz uszkodzeń celowych związanych choćby z zemstą.

Odpowiedzialność pracownika z kontraktem menedżerskim

Jeśli chodzi o zakres odpowiedzialności za szkody umyślne, to w przypadku pracowników zatrudnionych na etat nie obowiązują ograniczenia odpowiedzialności, przewidziane w przepisach prawa pracy. Pracownik odpowiadać więc będzie nie tylko za rzeczywistą stratę pracodawcy, czyli faktyczny uszczerbek w mieniu, ale również za utracone przez niego korzyści. Ponadto, odszkodowanie nie zostanie ograniczone do trzykrotności pracowniczej pensji.

Ten warunek jest z punktu widzenia przedsiębiorcy szczególnie istotny, bowiem wartość poważniejszych szkód w pojazdach często przekracza ten próg. Co gorsze warunki ubezpieczenia Auto Casco zwykle wykluczają odpowiedzialność ubezpieczyciela za szkody umyślne, nie znajdują również zastosowania przepisy o sądowym miarkowaniu odszkodowania.

Znacznie gorzej wygląda sytuacja użytkowników samochodów służbowych, którzy nie są etatowymi pracownikami przedsiębiorstwa, np. osób zatrudnionych w oparciu o kontrakty menedżerskie, czy umowę zlecenie. Dla zakresu ich odpowiedzialności nie ma większego znaczenia czy szkoda została wyrządzona umyślnie czy nie. Jeżeli tylko jest ona w jakikolwiek sposób zawiniona, poszkodowanemu należy się pełna rekompensata. Co ciekawe, na kontrakty menedżerskie zatrudniane są nierzadko osoby na bardzo wysokie stanowiska w dużych firmach.

Nasz ekspert

Piotr Grzelczak

Specjalista w zakresie doradztwa dla branży automotive, pracował między innymi dla producentów podzespołów samochodowych oraz sektora nowych technologii i e-biznesu. Od blisko 10 lat radca prawny, obecnie prowadzi własną praktykę, doświadczenie zdobywał w jednej z największych polskich kancelarii prawniczych – Domański Zakrzewski Palinka. Zajmuje się kwestiami związanymi z regulacjami wewnątrzkorporacyjnymi, prawem pracy, kontraktami handlowymi oraz ochroną danych osobowych. GFP Legal to nowoczesna kancelaria prawna świadcząca usługi prawne dla biznesu. Wspiera w ramach bieżącej działalności i pomaga w realizacji nowych projektów. Stara się mówić o sprawach prawnych prostym językiem i proponuje praktyczne rozwiązania trudnych problemów.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Testy bezpieczeństwa, awaryjności, spalania a zakup auta Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Szkody w pojeździe służbowym – wina umyślna Co to jest i jak działa Trailer Assist? Zmiany w przepisach dla kierowców na rok 2017 Czy można naprawić lampy LED? Awarie systemu Common Rail - co może się popsuć? Co to jest funkcja Auto Hold? Tuning hot hatcha - co zrobić by poprawić auto, a nie popsuć? Co to jest moment obrotowy silnika? Co to jest moc silnika?

Popularne w tym tygodniu:

Zabierz zwierzaka w podróż, ale zrób to bezpiecznie Podróżowanie trasami szybkiego ruchu: błędy i dobre praktyki Na które towarzystwa ubezpieczeniowe kierowcy skarżą się najczęściej? Jak przewozić dziecko w foteliku samochodowym? Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Które firmy oferują najtańsze polisy OC? Jak i ile można zaoszczędzić na paliwie w trasie? Jak czytać ogłoszenia sprzedaży samochodów? Szkoda całkowita i zbyt niska wycena – jak napisać odwołanie? Automatyczna skrzynia biegów: ryzyko czy pewniak?