Prawo jazdy i punkty karne kierowcy firmowego [cz.1]

Kierowcy firmowi podlegają takim samym prawom ruchu drogowego jak inni użytkownicy dróg. Muszą mieć prawo jazdy, przestrzegać przepisów, uważać, by nie przekroczyć liczby punktów karnych, by im nie zostały odebrane stosowne uprawnienia. Czy właściciele przedsiębiorstw, menedżerowie flot, mogą kontrolować swoich pracowników pod tym względem? To pytanie zadaliśmy Annie Knapik, która jest aplikantem radcowskim w Kancelarii Radców Prawnych Klatka i Partnerzy w Katowicach.

Przedsiębiorca powierzający kierowcy kluczyki do auta służbowego powinien wcześniej wykonać kilka czynności, które między innymi są związane z dokumentacją użyczenia środka lokomocji. W naszym dwuczęściowym tekście zajmiemy się jednak głównie sprawami związanymi z prawem jazdy. Przyjmujący do pracy lub/i menedżer floty powinien bezwzględnie sprawdzić czy osoba mająca prowadzić pojazd posiada aktualne uprawnienia.

Szkolenia doskonalenia jazdy

To jednak nie wszystko — część potencjalnych młodych handlowców i pracujących na stanowiskach, które wymagają częstego zasiadania za kółkiem, prawo jazdy posiada od niedawna lub dotychczas nie jeździło systematycznie samochodem. Tymczasem w przedsiębiorstwach otrzymają w użytkowanie auta nowe lub też mające niewielki przebieg. Zdajemy sobie sprawę, że niewiele firm ma na to czas, ale jednak sugerujemy sprawdzić choćby podstawowe umiejętności kierowcy, na przykład na jeździe próbnej, pozwalającej przy okazji nowej osobie poznać obsługę pojazdu.

Jeśli kierowca nie radzi sobie z prowadzeniem pojazdu, nie trzeba oczywiście rezygnować z zatrudniania pracownika. Można go na przykład wysłać na zajęcia doskonalące jazdę, na przykład w jednym z kilkunastu ośrodków tego typu, działających na terenie niemal całej Polski lub też zajęcia indywidualne z instruktorem. Taka profilaktyka minimalizuje ryzyko związane z ewentualnym wypadkiem.

Rozporządzenie i orzecznictwo sądowe

Od nowego pracownika warto także uzyskać informację ile punktów karnych znajduje się na jego koncie. Tylko czy prawo na to pozwala? O tym jakie dane powinna dostarczyć zatrudniana osoba w momencie przyjmowania do pracy reguluje Kodeks pracy. Są to, co logiczne, imię i nazwisko, ale także imiona rodziców, data urodzenia, miejsce zamieszkania oraz przebieg zatrudnienia do chwili obecnej i wykształcenie. Przedsiębiorca może wymagać również innych informacji, jeśli udostępnienie takowych wynika z odrębnych uregulowań prawnych.

Zostały one wymienione w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej dotyczącego zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (rozporządzenie z dnia z dnia 28 maja 1996 roku). Są to na przykład dokumenty pozwalające na potwierdzenie kwalifikacji zawodowych, wymaganych do wykonywania proponowanej pracy. Niestety, w przepisach brakuje precyzyjnych informacji. Więcej można się dowiedzieć z orzecznictwa, gdzie można wywnioskować, że chodzi o wiedzę i umiejętności wymagane do wykonywania czynności służbowych. Do takowych zaliczymy również prowadzenie środków lokomocji.

Prawo jazdy dokumentuje umiejętności prowadzenia auta

Posiadanie umiejętności użytkowania samochodu dokumentuje prawo jazdy. Nie zostało wskazane, czy można wymagać od pracownika zaświadczenia o liczbie punktów karnych. Zdaniem mecenas Anny Knapik można jednak zażądać dostarczenia takiego dokumentu, bowiem on będzie informował o sposobie zachowania kierowcy na drodze – czy jest ono zgodne z przepisami i zasadami ruchu drogowego. Bezpieczna jazda pozwala należycie wykonywać inne obowiązki służbowe.

Cennym źródłem danych jest Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców w skrócie określana CEPiK. To właśnie tam można sprawdzić, czy okazane przez zatrudnionego prawo jazdy wciąż pozostaje aktualne i nie zostało cofnięte lub też orzeczono zakaz prowadzenia samochodów. Problematyczna pozostaje kwestia udostępnienia takich informacji. Może je uzyskać oczywiście sama zainteresowana osoba, ale nie tylko ona. Szansę zdobycia danych mają również między innymi podmioty „wykazujące uzasadniony interes”. Naszym zdaniem menedżer floty, właściciel firmy, chcący niejako sprawdzić swojego pracownika, ma w tym ważny cel. Jeśli więc chcielibyście zapytać o uprawnienia do prowadzenia środków lokomocji konkretnej osoby, powiniście skierować się do Centralnego Ośrodka Informatyki w Warszawie.

Anna Knapik (Kancelaria Radców Prawnych Klatka i Partnerzy)

Anna Knapik

Absolwentka Wydziału Prawa Uniwersytetu Śląskiego. Specjalizuje się prawem administracyjnym w szerokim tego słowa znaczeniu, ze szczególnym uwzględnieniem prawa transportowego. Autorka publikacji z zakresu prawa transportowego (Komunikacja Publiczna, FlotaAutoBiznes, Truck&Business Polska). Prawnik w Kancelarii Radców Prawnych Klatka i Partnerzy oraz aplikant radcowski wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Katowicach.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Jak działa silnik Wankla? Jak przewozić rowery samochodem? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Kolizja lub wypadek z obcokrajowcem - jak się zachować? Co to jest uszczelka pod głowicą? Radio samochodowe – kto musi płacić abonament? [cz. 2] Wartość rezydualna pojazdów segmentu C – Diesel Wartość rezydualna pojazdów segmentu C – benzyna Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Jak czytać oznaczenia na oponie? Jak działają czujniki ciśnienia w oponach TPMS? Radio samochodowe – kto musi płacić abonament? [Cz. 1] Czy można jeździć na zagranicznych tablicach rejestracyjnych? Jak przerobić auto pięcioosobowe na siedmioosobowe? Opony typu run-flat czy zwykłe – które wybrać? Ściąganie podczas hamowania – przyczyny Zderzenie z rowerzystą - jak uzyskać odszkodowanie? Jak uzyskać odszkodowanie po potrąceniu zwierzęcia?

Popularne w tym tygodniu:

Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens?