Wartość rezydualna pojazdów segmentu C – benzyna

Pojazdy segmentu C obok małych aut miejskich oraz wszelkiego rodzaju SUV-ów i Crossover-ów, stanowią niezwykle popularną grupę środków lokomocji, użytkowanych przez europejskich kierowców. Nic dziwnego, że panuje w nim olbrzymia konkurencja - prawie każdy producent ma tam swojego przedstawiciela. Warto przeanalizować wartość rezydualną, w czym pomoże nam Bartłomiej Binkiewicz z Eurotaksu.

Toyota Auris

Toyota Auris

Pozornie segment C kojarzy się tylko z samochodami typu Ford Focus czy Opel Astra, Jednak w dobie walki o klienta, nawet marki premium stworzyły auta o kompaktowych gabarytach. Chcą one mieć w ofercie ciekawe produkty, które trafią do osób szukających niezbyt wielkich pojazdów o niezłej prezencji, bogatym wyposażeniu i atrakcyjnym wizerunku, gwarantowanym przez nazwę marki.

Nowości od Opla i Renault

Najwięcej klientów znajdują jednak pojazdy łączące świetną jakość, użyteczność i niską cenę. To takie wszechstronne środki lokomocji – w segmencie C niemal każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Sedany, hatchbacki, kombi a nawet kabriolety, wybór wariantów nadwozia jest duży. Osoby szukające samochodu dla siebie, ale też rodziny, mają w czym wybierać. Zachęca bardzo szeroka gama silników, wiele wersji wyposażenia, gabaryty, które są nie zawsze tak bardzo kompaktowe, jak nazwa wskazuje (również biorąc pod uwagę powierzchnię ładunkową). Pośród elementów wyposażenia znajdziemy coraz więcej takich, które jeszcze niedawno były zarezerwowane dla Mercedesa Klasy E czy S: światła LED, Head Up Display, aktywny tempomat, itd.

W ostatnich miesiącach na rynku zadebiutowały dwa bardzo ciekawe pojazdy w tym segmencie: nowa Astra V generacji, która od razu zdobyła tytuł Car of the Year oraz Renault Mégane. Oba koncerny wiążą duże nadzieje ze swoimi nowymi modelami i dołożyły wielu starań, aby oferta była niezwykle atrakcyjna. Miało to pozytywny wpływ na prognozowane wartości RV.

Zmień tabele – Volkswagen na czele

Gdy zerkniemy na procentowe wartości rezydualne najpopularniejszych przedstawicieli tego segmentu z silnikami benzynowymi, w pierwszej trójce mamy Toyotę Auris, Volkswagena Golfa oraz wspomnianą wcześniej Astrę. Ta ostatnia bardzo zyskała na zmianie modelu — poprzednia generacja pod koniec swojego cyklu życia była w ogonku rankingu klasyfikującego RV. Różnice między pierwszą trójką są minimalne, między pierwszym a trzecim miejscem to jedynie 0,6 punktu procentowego. Tuż za podium Octavia (która właściwie jest pojazdem między segmentem C i D, lecz częściej przyporządkowanym dużym kompaktom) oraz Mégane. Renault to zupełnie nowy model, mający dobrze dopasowaną cenę i bogate wyposażenie standardowe. Właśnie dzięki tym cechom zajmuje bardzo wysokie miejsce w naszym rankingu wartości rezydualnych.

Gdybyśmy sklasyfikowali pojazdy nie po wartościach procentowych, ale spodziewanych wartościach kwotowych po 3 latach i 90 000 kilometrów, ranking wyglądałby nieco inaczej. Na najwyższych miejscach uplasowałyby się Volkswagen Golf i Skoda Octavia, za nimi Toyota Auris, Opel Astra i SEAT Leon. Ten ranking odzwierciedla silną pozycję marek niemieckich oraz Toyoty.

Nasz ekspert:

Bartłomiej Binkiewicz (Eurotax)

Kierownik Działu Badania Rynku w firmie Eurotax. Z firmą EurotaxGlass's związany od 2000 roku. Odpowiedzialny za dział przygotowujący produkty do identyfikacji, wyceny oraz prognozy wartości dla pojazdów nowych i używanych na rynku polskim. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego. Fascynat zarówno czterech, jak i dwóch kółek.

Opis auta Cena zakupu przy prognozowaniu RV przez Eurotax (zł) Wartość RV procentowo Wartość RV kwotowo (zł)
Wartość rezydualna aut kompaktowych napędzanych benzyną, po 36 miesiącach i przebiegu 90 000 km
Toyota Auris, 1.6, moc 132 KM, wyposażenie Premium, hatchback, manualna skrzynia biegów 71 900 56,2 40 410
Volkswagen Golf VII, 1.4 TSI BMT, moc 125 KM, wyposażenie Comfortline, hatchback, manualna skrzynia biegów 78 130 56,1 43 832
Opel Astra V, 1.4 T, moc 125 KM, wyposażenie Enjoy, hatchback, manualna skrzynia biegów 70 500 55,7 39 235
Skoda Octavia, 1.4 TSI, moc 150 KM, wyposażenie Ambition, hatchback, manualna skrzynia biegów 79 150 54,8 43 368
Renault Megane, 1.2 Energy TCe, moc 132 KM, wyposażenie Zen, hatchback, manualna skrzynia biegów 68 900 54 37 190
Kia cee´d, 1.6 GDI, moc 135 KM, wyposażenie M, hatchback, manualna skrzynia biegów 64 540 53,3 34 417
SEAT Leon, 1.4 TSI, moc 125 KM, wyposażenie Style, hatchback, manualna skrzynia biegów 76 500 50,7 38 803
Ford Focus 1.6, moc 125 KM, wyposażenie Trend, hatchback, manualna skrzynia biegów 70 290 50,2 35 266
Hyundai i30, 1.6 GDI BlueDrive, moc 135 KM, wyposażenie Classic +, hatchback, manualna skrzynia biegów 71 400 49,6 35 404
Peugeot 308, 1.2, moc 110 KM, Pure Tech, wyposażenie Active, hatchback, manualna skrzynia biegów 71 500 49,1 35 129

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Jak działa silnik Wankla? Radio samochodowe – kto musi płacić abonament? [cz. 2] Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Jak czytać oznaczenia na oponie? Jak działają czujniki ciśnienia w oponach TPMS? Radio samochodowe – kto musi płacić abonament? [Cz. 1] Czy można jeździć na zagranicznych tablicach rejestracyjnych? Jak przerobić auto pięcioosobowe na siedmioosobowe? Opony typu run-flat czy zwykłe – które wybrać? Ściąganie podczas hamowania – przyczyny Zderzenie z rowerzystą - jak uzyskać odszkodowanie? Jak uzyskać odszkodowanie po potrąceniu zwierzęcia? Na którą oś założyć lepsze opony? Przyczyny piszczenia hamulców Co to jest pasek rozrządu typu hot oil? Korodują mimo młodego wieku – auta, które rdzewieją zbyt wcześnie Jak wydłużyć trwałość koła dwumasowego? Wyposażenie auta firmowego – oceniamy przydatność [cz. 1] Ekojazda w firmach - czy to możliwe?

Popularne w tym tygodniu:

Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens?