Poradniki i mechanikaRadio samochodowe - kto musi płacić abonament - cz. 2

Radio samochodowe - kto musi płacić abonament - cz. 2

Zdjęcie radia w samochodzie
Zdjęcie radia w samochodzie
Źródło zdjęć: © fot. perfectlab/Shutterstock
Autokult Biznes
05.07.2016 07:24, aktualizacja: 30.03.2023 11:34

Posiadanie radia na wyposażeniu samochodu powoduje powstanie obowiązku opłacenia abonamentu. Bywają jednak wyjątki od tej zasady. Nie znaczy to jednak, że nie trzeba pamiętać o wcześniejszej rejestracji odbiornika.

Są sytuacje, w których w ogóle nie trzeba stosować się do obowiązku ponoszenia opłaty abonamentowej. Mamy tutaj dobrą wiadomość dla dealerów pojazdów - nie podlegają jej na przykład radioodbiorniki w pojazdach przeznaczonych wyłącznie do sprzedaży, czyli sprzęt zainstalowany fabrycznie w samochodach, które klienci dopiero kupią w salonach dealerskich z tzw. stocku.

Rejestracja odbiornika

Również firmy użytkujące samochody w ramach umowy leasingu czy też full serwis leasingu mogą teoretycznie nie płacić abonamentu. Nie znaczy to, że samochody finansowane w ten sposób są zwolnione z opłaty. Po prostu najlepiej by usługobiorca umówił się z usługodawcą w ramach obowiązującego kontraktu, by to on zarejestrował odbiornik i uiszczał stosowne opłaty. Naturalnie podmiot CFM czy też leasingowy doliczy nam to w koszty obsługi.

Radioodbiorniki samochodowe trzeba zarejestrować, by móc płacić abonament. Można to uczynić bezpośrednio w placówce pocztowej Poczty Polskiej lub przesyłką listową z wykorzystaniem strony internetowej rtv.poczta-polska.pl (nie można wszystkich działań wykonać zdalnie). Obowiązek uiszczania opłaty abonamentowej powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano rejestracji, a opłaty uiszcza się z góry do 25. dnia miesiąca, za który są należne.

Miesięczny abonament za odbiornik radiowy wynosi 7 złotych, lecz warto zapłacić z góry za cały rok, wtedy opłata wyniesie 75,60 zł, czyli zaoszczędzimy na tym 8,40 złotego (niewiele, ale lepiej mieć niż nie mieć). Jak już wspominaliśmy, kara za niepłacenie to 30-krotność miesięcznego abonamentu.

Duże floty skorzystają

Według danych Poczty Polskiej na dzień 31 stycznia 2016 roku liczba zarejestrowanych przez firmy i instytucje odbiorników RTV w sumie wynosiła zaledwie 218 000, tymczasem w samym 2015 roku sprzedano do przedsiębiorstw więcej nowych pojazdów (nie wliczamy w tę statystykę kupowanego sprzętu RTV). Ze sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z działalności za 2014 rok wynika, że tylko nieco ponad 200 000 spośród dwóch milionów przedsiębiorstw systematycznie opłaca abonament RTV.

Zaniedbywanie przez użytkowników obowiązku rejestracji odbiorników i niska ściągalność abonamentu, były głównymi przyczynami zainicjowania prac nad nowelizacją obowiązujących przepisów. W Sejmie procedowany jest obecnie projekt zastąpienia opłat abonamentowych tzw. składką audiowizualną.

Według założeń miałaby ona być powiązana z liczbą punktów poboru energii elektrycznej u danego odbiorcy (a nie jak dotychczas z liczbą radioodbiorników). Innymi słowy, składkę audiowizualną firmy miałyby płacić od ilości posiadanych liczników prądu.

Oznaczałoby to z jednej strony objęcie składką audiowizualną podmiotów w ogóle nieposiadających radioodbiorników, z drugiej jednak strony znaczne obniżenie kosztów flotowych w przedsiębiorstwach użytkujących kilkadziesiąt i więcej środków lokomocji.

Zgodnie z projektem nowej ustawy opłata audiowizualna miałaby wynosić nie więcej niż 15 zł miesięcznie. Przewiduje się, że nowe przepisy zaczną obowiązywać z dniem 1 stycznia 2017 roku, choć biorąc pod uwagę dynamiczne zmiany w procesach ustawodawczych, nie jest to przesądzone.

Radca prawny z dziesięcioletnim doświadczeniem zawodowym, partner w Kancelarii Prawnej GFP Legal, wykładowca akademicki. Specjalizuje się w doradztwie na rzecz podmiotów z branży motoryzacyjnej, farmaceutycznej i spożywczej. Jest również doświadczonym prawnikiem procesowym.

Bartosz FogelBartosz Fogel
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)