Radio samochodowe – kto musi płacić abonament? [Cz. 1]

Czy posiadanie radia w samochodzie firmowym wiąże się z obowiązkiem uiszczania opłat abonamentowych? Jeśli tak, to kto – pracodawca czy pracownik – powinien ponosić takie opłaty? A co jeśli pojazd jest użytkowany w firmie w ramach leasingu czy najmu długoterminowego? Naszym ekspertem w tej tematyce jest Bartosz Fogel z Kancelarii Prawnej GFP Legal.

Obowiązek uiszczania opłat abonamentowych za odbiornik radiowy jest bezpośrednio związany z jego używaniem. Teoretycznie więc, jeśli użytkownik pojazdu nie słucha audycji nadawanych przez Radio RMF, „Trójkę”, czy też inną ogólnopolską/lokalną rozgłośnię, a korzysta jedynie z audiobooków, płyt kompaktowych, czy pendrive’a, abonamentu płacić nie musi. Wszak właściwie nie sposób udowodnić, że ktoś rzeczywiście odbierał programy radiowe.

Obowiązek pracodawcy

Niestety, praktyka w tym przypadku mocno mija się z teoretycznymi założeniami. Ustawa o opłatach abonamentowych wprowadza bowiem domniemanie, że posiadacz odbiornika używa go, o ile odbiornik znajduje się w stanie umożliwiającym natychmiastowy odbiór programu. Zatem już samo wyposażenie pojazdu w radio – niezależnie od tego, czy faktycznie korzysta się ze sprzętu – rodzi obowiązek uiszczania abonamentu. Nierzadko powstaje on już w momencie zakupu środka lokomocji, wszak większość nowo produkowanych pojazdów (choć nie wszystkie) jest wyposażonych obecnie w radio samochodowe w standardzie i nie trzeba nabywać urządzenia osobno.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, na przedsiębiorstwie ciąży obowiązek opłacania abonamentu od każdego radioodbiornika w pojeździe firmowym. Nie ma tutaj znaczenia, czy odbiornik został zainstalowany fabrycznie przez producenta samochodu czy też stanowi element doposażający, montowany za dodatkową opłatą (w ASO lub też w warsztacie niezależnym, gdy sprzęt zostaje nabyty osobno). Dotyczy to również przypadków, kiedy samochód użytkowany jest w ramach leasingu lub wynajmu długoterminowego. Co istotne, nie ma przy tym znaczenia fakt, że pojazd został oddany do użytku pracownikowi.

Kiedy kierowca płaci sam

Istnieje jednak przypadek, w którym to użytkownik pojazdu firmowego będzie zmuszony do płacenia za abonament z własnej kieszeni. Sytuacja taka ma miejsce, jeżeli przedsiębiorstwo powierzyło pracownikowi samochód bez zainstalowanego radia, a pracownik samodzielnie je zamontował lub zlecił to warsztatowi, dealerowi, by uprzyjemnić sobie podróże (tak nawiasem dodając — powinien na to otrzymać wcześniej zgodę od osoby odpowiedzialnej za pojazdy w firmie), nie ma to wpływu na abonament, lecz taka aprobata pozwali mu uniknąć ewentualnych konsekwencji za samodzielne działanie.

Tego rodzaju zdarzenia są coraz rzadsze, nie tylko ze względu na rosnący poziom wyposażenia standardowego w pojazdach. Przedsiębiorcom zależy na tym, by praca przebiegała możliwie komfortowo i dlatego nawet w autach dostawczych bardzo często pracodawca podejmuje decyzje o dokupieniu radia lub nabycia wersji pojazdu z tym udogodnieniem. I raczej mało prawdopodobne są sytuacje, jak z przeszłości, gdy firma handlowa z sobie tylko wiadomego powodu nakazała… wymontować radia z pojazdów służbowych.

Płacą czy nie płacą?

Rozmawiając nieoficjalnie z menedżerami flotowymi na temat abonamentu RTV zwykle słyszymy odpowiedzi, że firma pamięta o tym obowiązku. Szczególnie dotyczy to korporacji. Bywały jednak osoby, które nie słyszały o takiej powinności lub mimo niewielkiej opłaty (7 zł miesięcznie za odbiornik) nie widzą sensu uiszczania płatności (niskie prawdopodobieństwo otrzymania kary). Konsekwencje niepłacenia abonamentu to nawet 30-krotność wysokości abonamentu w dniu stwierdzenia nieprawidłowości, czyli w 2016 roku 210 zł za odbiornik.

Bartosz Fogel

Bartosz Fogel

Radca prawny z dziesięcioletnim doświadczeniem zawodowym, partner w Kancelarii Prawnej GFP Legal, wykładowca akademicki. Specjalizuje się w doradztwie na rzecz podmiotów z branży motoryzacyjnej, farmaceutycznej i spożywczej. Jest również doświadczonym prawnikiem procesowym.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Jak działa silnik Wankla? Czy można jeździć na zagranicznych tablicach rejestracyjnych? Jak przerobić auto pięcioosobowe na siedmioosobowe? Opony typu run-flat czy zwykłe – które wybrać? Ściąganie podczas hamowania – przyczyny Zderzenie z rowerzystą - jak uzyskać odszkodowanie? Jak uzyskać odszkodowanie po potrąceniu zwierzęcia? Na którą oś założyć lepsze opony? Przyczyny piszczenia hamulców Co to jest pasek rozrządu typu hot oil? Korodują mimo młodego wieku – auta, które rdzewieją zbyt wcześnie Jak wydłużyć trwałość koła dwumasowego? Wyposażenie auta firmowego – oceniamy przydatność [cz. 1] Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Objawy zużycia koła dwumasowego Co to jest system Easy Fuel? Lubryfikacja gniazd zaworowych - co to jest i czy działa? Co to są opony bieżnikowane? Niewłaściwe paliwo w baku – co zrobić?

Popularne w tym tygodniu:

Zabierz zwierzaka w podróż, ale zrób to bezpiecznie Podróżowanie trasami szybkiego ruchu: błędy i dobre praktyki Na które towarzystwa ubezpieczeniowe kierowcy skarżą się najczęściej? Jak przewozić dziecko w foteliku samochodowym? Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Które firmy oferują najtańsze polisy OC? Jak i ile można zaoszczędzić na paliwie w trasie? Jak czytać ogłoszenia sprzedaży samochodów? Szkoda całkowita i zbyt niska wycena – jak napisać odwołanie? Automatyczna skrzynia biegów: ryzyko czy pewniak?