Sprzedaż pojazdu firmowego [cz. 1]

Według starej prawdy głoszonej przez wielbicieli motoryzacji, właściciel samochodu przeżywa dwa razy radość: gdy kupi auto i gdy je sprzeda. W najbliższych publikacjach chcielibyśmy trochę napisać o tym drugim procesie, czyli pożegnaniu z firmowym środkiem lokomocji.

Sprzedawanie aut firmowych w terminologii flotowej określane jest między innymi słowem remarketing, choć z marketingiem jaki powszechnie znamy za wiele nie ma wspólnego. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że kwestie związane z szukaniem nowego właściciela dla środka lokomocji możemy określić już w momencie jego zakupu. I to na co najmniej trzy sposoby.

Leasing i CFM

Wybierając formę finansowania w postaci leasingu, zazwyczaj firma nie planuje wykupić samochodu po zakończeniu trwania umowy. Użytkuje go przez kilka lat, po czym pojazd wraca do właściciela, czyli leasingodawcy, a klient może (nie musi) wziąć w leasing nowy środek lokomocji. To nowoczesne podejście do użytkowania aut, popularne w Europie Zachodniej, zyskujące również wielu zwolenników w Polsce. Naszych rodaków, także tych prowadzących działalność gospodarczą na większą lub mniejszą skalę, niełatwo przekonać do braku „kultu własności”, czyli traktowania samochodu jako wynajmowanego narzędzia, lecz z punktu widzenia praktycznego to korzystne rozwiązanie.

Również firmy oferujące full service leasing, czyli prosto ujmując leasing z usługami dodatkowymi, jako jeden z największych atutów oferty podkreślają brak problemów dla klienta z późniejszą odsprzedażą samochodu. Koszty związane z remarketingiem i utratą wartości środka lokomocji biorą one na siebie, choć precyzyjniej byłoby napisać: wliczają w ratę płaconą przez przedsiębiorcę. Dzieje się tak przez określenie wartości rezydualnej czy prognozowanej wartości pojazdu „x” za „y” lat z przebiegiem „z”. To jeden z elementów wpływających na różnice cen wynajmu między podobnymi modelami różnych producentów.

Katalog PZWLP

Problem odsprzedaży mamy „z głowy”, co nie znaczy, że możemy robić z pojazdem co chcemy, a nasz usługodawca przyjmie samochód w każdym stanie. Za uszkodzenia auta, zarówno jeśli chodzi o wygląd jak i kwestie mechaniczne, firma może ponieść spore konsekwencje. Część podmiotów CFM stosuje tutaj zasady opracowane przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, który znajdziemy na stronie internetowej związku. Osobno określono reguły dla pojazdów osobowych i dostawczych.

Opisywane sposoby finansowania samochodu, a co za tym idzie również brak kłopotów z odsprzedażą pojazdu, rekomendujemy między innymi firmom, które chcą przeznaczyć gotówkę na bieżącą działalność operacyjną. Nie muszą one wtedy dużych jednorazowych wydatków "zamrażać" na zakup pojazdu i czekać na jej niepewny zwrot za kilka lat. Zazwyczaj takie firmy traktują auto jako typowe narzędzie pracy. Będą z tego rodzaju działań zadowolone podmioty cyklicznie „wymieniające” pojazdy na nowe — odchodzą koszty operacyjne związane z procesem sprzedaży samochodów, a także w przypadku CFM ich administrowaniem.

Buy-back

Trzecia sytuacja, w której sprzedaż pojazdu nie zaprząta naszej głowy to umowa z dealerem zawierana w trakcie nabywania środka lokomocji (także przy zakupie gotówkowym). Kupujemy nowy samochód, ale uzgadniamy ze sprzedawcą, że na przykład za trzy lata i przebiegu 120 000 kilometrów odkupi od nas środek lokomocji za kwotę „x” pod warunkami „y”. Tego typu sytuacje nie znajdują się na czołowych miejscach w folderach reklamowych, lecz są jak najbardziej do zrealizowania, choć oczywiście nie zawsze.

Sprzedaż pojazdu firmowego [cz. 2]

Służba samochodu w firmie nie jest wieczna i przychodzi moment, gdy trzeba pojazd służący sprawom służbowym sprzedać. Pisaliśmy już jak można w…

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Zobacz więcej artykułów z serii: Biznes

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Jak działa silnik Wankla? Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Błędy popełniane podczas eksploatacji samochodu na LPG Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Jak przerejestrować samochód z Polski i zagranicy? Co to jest olej low SAPS? Co to jest AdBlue? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Najgorsze silniki benzynowe, których nie polecamy w samochodach używanych Co to jest nadsterowność i podsterowność? Co to jest ISOFIX w samochodzie? Co to jest spalanie stukowe, detonacyjne? Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Co to jest turbodziura? Transport zwierząt w samochodzie - jak robić to bezpiecznie i co pokryje ubezpieczenie?

Popularne w tym tygodniu:

Czym grozi utrata samochodu z dokumentami? Problem dotyczy jednej czwartej kierowców Amerykańskie samochody, których nie kupisz w Polsce Zabezpieczenia fabryczne nie wystarczą. Pokazujemy sposób, jak ochronić auto przed korozją Co to jest ubezpieczenie GAP i czy warto je mieć? Pękanie sprężyn zawieszenia to plaga w starszych autach. Kierowcy nawet nie wiedzą o usterce Na to zwróć uwagę, gdy wypożyczasz auto. Nie daj się oszukać Części samochodowe, za które nie warto przepłacać. Oszczędności będą natychmiastowe