Jak nie zapłacić mandatu z fotoradaru [cz. 1]

Fotoradary to zmora polskich kierowców. W założeniu miały służyć poprawie bezpieczeństwa poprzez rejestrowanie wykroczeń, a nierzadko są po prostu źródłem dodatkowym wpływów do budżetu. Kierowca nie ma obowiązku przyjęcia mandatu na podstawie zdjęcia z fotoradaru i może się skutecznie bronić. W jaki sposób, radzi Radosław Pluciński z Kancelarii Pluciński&Partnerzy.

Mandat karny stanowi uproszczoną formę wymierzenia kary za wykroczenie. Niezależnie od tego czy mamy być ukarani na podstawie zdjęcia z fotoradaru, pomiaru prędkości dokonanego ręcznym radarem, stwierdzeniem przez organ kontrolujący złego parkowania – jeżeli kara zostanie przyjęta, prowadzący pojazd ma niemalże zamkniętą drogę do późniejszego zaskarżenia decyzji wynikającej z nałożenia mandatu. Kierowca podpisując dokument przyznaje się bowiem, że jest winny popełnienia wykroczenia i wyraża zgodę na zapłatę grzywny, czyli poniesienie konsekwencji. Przyjęcie mandatu, na przykład przy zderzeniu pojazdów, może być także podstawą do odmowy wypłaty odszkodowania lub obniżenia jego wysokości, ponieważ stanowi dowód naruszenia przepisów ruchu drogowego.

Pomyśl zanim podpiszesz

Pamiętajmy zatem przed złożeniem stosownego podpisu, by choć przez chwilę zastanowić się, czy na pewno jesteśmy winni. Konieczne oczywiście jest w takim przypadku opanowanie nerwów i znajomość przepisów, posiadanie informacji o możliwości zakwestionowania określonych procedur, nieprawidłowości itp. Jeśli podejmiemy decyzję o sprzeciwie wobec decyzji policjanta, nie jesteśmy z góry na przegranej pozycji.

Odpowiedzialność za wykroczenia drogowe ma charakter osobisty, dlatego odpowiada zawsze osoba fizyczna. Jeżeli właścicielem pojazdu jest firma, otrzymuje ona wezwanie do wskazania, kto jechał danym pojazdem. Gdy kierowca nie zostaje wskazany, na przedsiębiorstwo można nałożyć karę administracyjną w wysokości 200 złotych bez punktów karnych. Należy pamiętać w postępowaniu w sprawach wykroczeń nadal obowiązuje zasada domniemania niewinności. To policja ma obowiązek udowodnić ze kierowca naruszył ograniczenie prędkości, a wszystkie wątpliwości należy traktować na korzyść obwinionego.

Sprawa w sądzie

Policja musi także wykazać, że obwiniona osoba jechała pojazdem w chwili, kiedy zostało zrobione zdjęcie. Ponadto urządzenie musi być sprawne techniczne i posiadać odpowiednie dokumenty i certyfikaty. Kolejna kwestia — fotoradary bywają ustawiane w sposób nieprawidłowy, niezgodnie z instrukcją obsługi, w miejscu niepozwalającym na obiektywne zmierzenie prędkości.

Jeżeli kierowca odmówi przyjęcia mandatu, policja składa wniosek do sądu o ukaranie. W takim przypadku sąd wydaje wyrok zaoczny wyłącznie w oparciu o informacje uzyskane od policji. Użytkownik pojazdu może złożyć sprzeciw w terminie 7 dni od odbioru pisma. Jeżeli nie odbierze listu zawierającego wyrok, to po podwójnym awizo uznaje się, że doszło do doręczenia. Gdy prowadzący auto nie zdecyduje się zanegować wyroku nakazowego, zostanie on utrzymany w mocy, a obwiniony musi zapłacić grzywnę.

Sprzeciw wobec wyroku

Po skutecznym złożeniu sprzeciwu wyrok zaoczny traci moc. Sprawę rozpatruje sąd, który może uniewinnić kierowcę, obniżyć kwotę grzywny lub orzec surowszą karę. Ponadto w przypadku skazania przez sąd, użytkownik pojazdu będzie musiał ponieść koszty postępowania. Istnieje więc określone ryzyko, że kwota grzywny z wyroku będzie wyższa niż mandat. Przed sprzeciwem zastanówmy się nasz sprzeciw wynika z obiektywnych przesłanek, czy wewnętrznego niezadowolenia z otrzymania kary. Jeśli jesteśmy niewinni, trzeba napisać sprzeciw — o tym co w nim będzie już wkrótce na naszych łamach.

Nasz ekspert:

Radosław Pluciński

Radca prawny w Kancelarii Pluciński&Partnerzy. Partner zarządzający biurem w Warszawie. Stypendysta Fundacji GFPS w Monachium. Ukończył m in. podyplomowe studia MBA w języku niemieckim na WSPiZ im. Koźmińskiego w Warszawie. Współpracował z KGHM Polska Miedź, Sikla Polska, Aluform, Winkelmann, ISE Industries. Wykładowca i autor tekstów. Specjalizuje się w obsłudze prawnej spółek zarówno w języku polskim jak i niemieckim z zakresu m.in.: prawa handlowego i gospodarczego, prawa cywilnego i prawa pracy, prawa wekslowego, prawa przewozowego krajowego i międzynarodowego, prawa ubezpieczeń, prawa leasingowego, prawa budowlanego i nieruchomości, prawa administracyjnego, prawa ochrony środowiska, prawa podatkowego.

Jak nie zapłacić mandatu z fotoradaru [cz. 2]

Mandat z fotoradaru nie oznacza jeszcze konieczności zapłacenia kary. Jeżeli kierowca jest przekonany o swojej niewinności, powinien napisać stosowny…

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Zobacz więcej artykułów z serii: Biznes

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Transport zwierząt w samochodzie - jak robić to bezpiecznie i co pokryje ubezpieczenie? Błędy popełniane podczas montażu samochodowej instalacji gazowej Wartość rezydualna, czyli za ile sprzedamy auto [cz. 2] Jak działa turbosprężarka i po co jest w samochodzie? Co to jest system XDS, EDL, EDS? Co to jest dołączany napęd na cztery koła? Co to są zwolnice i po co się je stosuje? Świadczenie kulancyjne, a regres ubezpieczeniowy Wartość rezydualna, czyli za ile sprzedamy auto [cz. 1] Serwisy autoryzowane ASO – czy są lepsze od sieci nieautoryzowanych? Co to jest stały napęd 4x4? Brud w silniku – dlaczego powstaje i jak z nim walczyć? Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny?

Popularne w tym tygodniu:

Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens?