Fuso Canter - mała ciężarówka

Fuso Canter to ciężarówka, którą mogą prowadzić także kierowcy z prawem jazdy kategorii B, bowiem posiada wersję o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony. Auto dysponuje nawet napędem hybrydowym i elektrycznym.

Konstrukcję nośną pojazdu tworzy rama podłużnicowa. Jej szerokość i długość dopasowano do różnych kategorii wagowych (dmc 3,5 / 6,0 / 7,5 / 8,55 tony). Auto zapewnia warunki do zabudowy, posiada podwójne ogumienie tylnej osi. W ofercie jest sześć rozstawów osi - od 2500 mm przez 2800, 3400, 3850 i 4300 mm do 4750 mm.

Silniki o pojemności 3,0 litra

Układ napędowy Cantera wykorzystuje czterocylindrowy, turbodoładowany silnik Diesla o pojemności skokowej 3,0 litra. Do wyboru są trzy wersje tej jednostki:
· moc 130 KM, 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego,
· moc 150 KM, 370 Nm maksymalnego momentu obrotowego,
· moc 175 KM, 430 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

W modelach 3,5 t i 6,0 t za oczyszczanie spalin odpowiada połączenie układu recyrkulacji spalin i filtra cząstek stałych. W wyższych kategoriach wagowych wykorzystywany jest silnik o mocy 150 KM lub 175 KM, dodatkowo wyposażony w technologię SCR i wtrysk AdBlue. Interwały serwisowe dla wymiany oleju wynoszą 40 000 km.

Funkcja pełzania

Standardowo za przeniesienie siły napędowej odpowiada pięciobiegowa skrzynia manualna z dźwignią zamontowaną na tablicy rozdzielczej. Alternatywnie do wyboru jest zautomatyzowana skrzynia dwusprzęgłowa Duonic, dostępna na życzenie dla prawie wszystkich modeli i bazowo montowana w Canterze 8,55 t. Najlepiej ją zastosować w pojazdach przeznaczonych do jazdy w trudnym terenie, np. w budownictwie, gdzie kierowca musi być szczególnie skupiony na otoczeniu pojazdu. Ponadto wyposażono ją w funkcję pełzania, znaną z konwencjonalnych skrzyń automatycznych — przydatną podczas jazdy w korkach i manewrowania przy niewielkich prędkościach.

W przypadku wersji 4×4 z dołączanym napędem przednich kół standardowe wyposażenie obejmuje samoblokujący dyferencjał tylnej osi i przekładnię redukcyjną dla uzyskania maksymalnej siły ciągu. Porównując z modelami 4×2 zwiększono też prześwit — maksymalnie do 320 mm. Standardowo do napędu Cantera 4×4 służy jednostka o mocy 175 KM. Dzięki dopuszczalnej masie całkowitej 6,5 t nośność podwozia wynosi do 3,7 t.

Hybryda i pojazd elektryczny

Innym szczególnym wariantem jest wysokoprężno-elektryczny Fuso Canter Eco Hybrid. Przy ruszaniu i podczas jazdy z prędkościami do 10 km/h do napędu wykorzystywana jest wyłącznie jednostka elektryczna. Później do akcji wkracza silnik Diesla. Poza tym silnik elektryczny zapewnia dodatkową siłę napędową podczas przyspieszania, np. w trakcie wjazdu na wzniesienie. Równoległy układ hybrydowy składa się z czterocylindrowego silnika wysokoprężnego o pojemności 3,0 litra i mocy 150 KM oraz jednostki elektrycznej rozwijającej moc 54 KM. Do jej zasilania służy energia pochodząca z akumulatorów litowo-jonowych o pojemności energetycznej 2,0 kWh. Cały zespół hybrydowy waży 150 kg. Zdaniem producenta auto z hybrydą zużywa maksymalnie o 23 proc. mniej paliwa od wersji tradycyjnej.

Elektryczny Canter E-Cell testowany był już w firmach zajmujących się ogrodnictwem i utrzymaniem terenów zielonych. Elektryczny silnik 6-tonowej ciężarówki generuje moc 150 KM i moment obrotowy 650 Nm. Litowo-jonowe akumulatory mają tu pojemność 48,4 kWh. Canter E-Cell oferuje zasięg przekraczający 100 km. Nośność podwozia wynosi 3 t.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Fabryka w Portugalii

Canter ma szeroki wybór kabin. Kabina komfortowa mierzy 2 m szerokości i oferuje przestrzeń dla 3 osób. W ofercie jest też długa kabina z dwiema parami drzwi. Gdy szczególne znaczenie ma łatwość manewrowania, dobrym wyborem będzie standardowa, pojedyncza kabina o szerokości jedynie 1,7 m. Można ją nabyć w wersjach o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 lub 6,0 t. W połączeniu z odpowiednio wąskim nadwoziem Canter może wjechać do miejsc, które pozostają poza zasięgiem innych lekkich ciężarówek.

Egzemplarze Cantera na rynek europejski wytwarzane są w miejscowości Tramagal w Portugalii.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Aktualności:

Wheelsandmore Audi R8 V10 B3AST (2016) Nowy Ford KA nie będzie produkowany w Tychach Audi A6 (2016) - znowu lifting? Ford Mustang najpopularniejszym coupé świata Nowy Renault Koleos oficjalnie zapowiedziany Nowe testy zderzeniowe Euro NCAP (kwiecień 2016) - po raz pierwszy podwójna nota Mitsubishi przyznało się do oszukiwania przy badaniach zużycia paliwa Samochód firmowy „mówi” o przedsiębiorstwie Koniec Jaguarów kombi? Grupa PSA na drodze do automatyzacji jazdy w Europie Fiat 124 Spider już w Polsce! Znamy ceny i wyposażenie Land Rover Defender The End Edition w wykonaniu Kahn Design Lekkie hybrydy jako alternatywa dla tradycyjnych silników spalinowych Tajemniczy koncept od Volkswagena – czyżby następca Touarega? LG Chem zbuduje w Polsce fabrykę akumulatorów Grand Prix Chin 2016 - Rosberg dominator Odrestaurowane Lamborghini LM002 za prawie pół miliona dolarów! Aston Martin Vantage GT8 (2016) - lekkość i moc z toru na drogi Nowy Peugeot Expert (2016) - premiera Wizja samochodu WRC na sezon 2017 według Volkswagena Jakie przebiegi roczne robią prywatnie Niemcy? Konfigurator Forda GT już dostępny - rozpoczęto przyjmowanie zamówień Tesla Model S (2016) - pora na subtelny lifting Jakie samochody osobowe naprawdę kupują Polacy?

Popularne w tym tygodniu:

Polacy remontują i wzmacniają silniki w najdroższych klasykach Jon Olsson znów przesadził – George the Rolls Auto staje w płomieniach – jak nie pogorszyć sytuacji? Toyota przegrała w Le Mans przez pozdrowienie od innego kierowcy Aktualna mapa fotoradarów w Polsce Dramatyczny i nieprzewidywalny wyścig w Le Mans Autonomiczny Ford Fusion w akcji. Do 2025 roku pojawi się w salonach Jakie wnętrza lubią Polacy? Autopilot w nowym Nissanie Leaf to żadna nowość