VAT a zakup paliwa do pojazdów firmowych [cz. 2]

Odliczenie całego VAT od nabycia paliwa do auta służbowego stanowi marzenie niejednego przedsiębiorcy. Aby to uczynić należy między innymi prowadzić ewidencję pojazdu. Choć jak wskazują nasi eksperci - Radosław Pluciński i Wojciech Godzina z kancelarii Pluciński i Wspólnicy, być może w sukurs przyjdą nam unijni legislatorzy.

Ewidencja przebiegu pojazdu

Ewidencja przebiegu pojazdu zgodnie z art. 86a ust. 7 ustawy o VAT powinna zawierać:
1. Numer rejestracyjny pojazdu samochodowego.
2. Dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji.
3. Stan licznika pojazdu na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.
4. Wpis osoby kierującej pojazdem dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:
— kolejny numer wpisu,
— datę i cel wyjazdu,
— opis trasy (skąd – dokąd),
— liczbę przejechanych kilometrów,
— imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem
— potwierdzenie przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem.
5. Liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.

Pojazd przekazany osobie niebędącej pracownikiem

Jeśli pojazd jest udostępniany osobie niebędącej pracownikiem podatnika, wpis, w ewidencji przebiegu pojazdu powinien być dokonany przez osobę udostępniającą pojazd i obejmować:
1. Kolejny numer wpisu.
2. Datę i cel udostępnienia pojazdu.
3. Stan licznika na dzień udostępnienia pojazdu.
4. Liczbę przejechanych kilometrów.
5. Stan licznika na dzień zwrotu pojazdu.
6. Imię i nazwisko osoby, której udostępniony został pojazd.

Jak wyeliminować „użytek prywatny”

Niestety, przepisy ustawy nie określają, w jaki sposób przedsiębiorca ma zapewnić w swojej firmie wyeliminowanie użytku prywatnego pojazdów, aby można było liczyć na pełne odliczenie podatku naliczonego. Wiadomo tylko, że musi doprowadzić do sytuacji, w której jazdy niesłużbowe będą niemal niemożliwe do wykonania. Przykładowe rozwiązania stanowi wprowadzenie regulaminu, umowy, zarządzenia, wraz z podjęciem dodatkowych działań zabezpieczających ich wykonanie. Należy je dostosować do specyfiki podmiotu gospodarczego i sposobu używania aut. Wyznaczone przez podatnika zasady korzystania z samochodów muszą obiektywnie potwierdzać, że są one wykorzystywane wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości odbywania prywatnych jazd (por wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 20 stycznia 2015 r. (sygn. akt I SA/Kr 1834/14).

Aby przedsiębiorca mógł ubiegać się pełne odliczenie podatku VAT od zakupionego paliwa powinien uregulować korzystnie z pojazdów służbowych w następujący sposób:
1. Samochody mogą być wykorzystywane tylko w dniach roboczych.
2. Umowa powierzenia pojazdu i polityka flotowa powinny zawierać zakaz korzystania z aut w celach prywatnych.
3. Pracownik ma obowiązek zwrotu pojazdu do miejsca siedziby pracodawcy w dniach wolnych od pracy.
4. Środek lokomocji posiada system GPS, który monitoruje trasę pojazdu, a wydruki trasy są dołączane do ewidencji.

Interpretacja podatkowa

Organy administracji podatkowej mogą kwestionować pełne odliczenie podatku VAT nawet jeżeli firma uregulowała sposób korzystania pojazdów w polityce flotowej oraz na mocy umów zawartych z pracownikami. Przykładowo, gdy przedsiębiorca udostępnia pojazdy osobom trzecim na mocy umowy najmu, istnieje możliwość wykorzystywania samochodów poza umową najmu, więc może dojść do użytku mieszanego, co uniemożliwia pełne odliczenie podatku VAT (por. Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu 23 lutego 2016 r. ILPP2/4512–1-834/15–4/JK).

Dlatego warto złożyć wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej. Należy w nim opisać, jakie przedsiębiorca wprowadził zasady udostępniania pojazdów oraz środki podjęte w celu uniemożliwienia korzystania z pojazdów w celach prywatnych. Zatem finalna decyzja o tym czy odliczać 50 czy 100 proc. VAT od zakupu pojazdu, paliwa, usług serwisowych powinna być uzależniona od pisemnej opinii Urzędu Skarbowego, najlepiej tego, któremu podlega nasze przedsiębiorstwo.To właściwie jedyna bezpieczną droga w dobie obecnego ustawodawstwa.

Nowe przepisy

Na koniec mamy dobrą wiadomość. Teoretycznie ograniczenie odliczenia kwoty podatku VAT do 50 proc. mogło obowiązywać do dnia 31 marca 2016 roku — co wynika z art. 3 decyzji Rady Europejskiej z dnia 3 grudnia 2013 roku nr 17041/13. Od dnia 1 kwietnia 2016 roku, art. 86a ust. 1 ustawy o VAT narusza art. 26 ust. 1 oraz art. 168 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej — ponieważ ogranicza pełne odliczenie podatku VAT.

Zatem teoretycznie przedsiębiorcy powinni domagać się pełnego odliczenia podatku za zakup paliwa po dniu 1 kwietnia 2016 roku ponieważ prawo europejskie ma pierwszeństwo przed prawem krajowym. Ponadto możliwe jest zaskarżanie decyzji organów podatkowych do sądów administracyjnych. Jeżeli ustawodawca nie dopuści pełnego odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu paliwa Komisja Europejska może nałożyć karę na Rzeczpospolitą Polską.
Nie zachęcamy jednak do pełnej euforii, bo wątpliwe, by polski rząd pozostał obojętny na tę sprawę, a wygrać z Urzędem Skarbowym nie jest łatwo. Trzeba więc czekać na dalszy bieg wypadków i śledzić sposób rozwiązywania działania naszych urzędników i ustawodawców. Samemu lepiej nie porywać się na przepisy europejskie, bo częste wizyty w sądach nie należą z pewnością do ulubionych czynności przedsiębiorców.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

VAT a zakup paliwa do pojazdów firmowych [cz. 1]

Możliwość odliczenia 50 proc. lub nawet 100 proc. VAT od zakupu pojazdu, paliwa do niego czy serwisu to przywilej pozwalający firmie na oszczędności….

Nasi eksperci:

Radosław Pluciński

Radca prawny kancelarii Pluciński&Partnerzy zarządzający biurem w Warszawie. Stypendysta Fundacji GFPS w Monachium. Ukończył m in. podyplomowe studia MBA w języku niemieckim na WSPiZ im. Koźmińskiego w Warszawie. Współpracował z KGHM Polska Miedź, Sikla Polska, Aluform, Winkelmann, ISE Industries. Wykładowca i autor tekstów. Specjalizuje się w obsłudze prawnej spółek zarówno w języku polskim jak i niemieckim z zakresu m.in.: prawa handlowego i gospodarczego, prawa cywilnego i prawa pracy, prawa wekslowego, prawa przewozowego krajowego i międzynarodowego, prawa ubezpieczeń, prawa leasingowego, prawa budowlanego i nieruchomości, prawa administracyjnego, prawa ochrony środowiska, prawa podatkowego.

Wojciech Godzina

Aplikant radcowski kancelarii Pluciński&Partnerzy. Absolwent prawa Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz prawa europejskiego na Uniwersytecie w Antwerpii (Belgia). Specjalizuje się w obsłudze prawnej spółek zarówno w języku polskim jak i angielskim z zakresu m.in.: materialnym oraz procesowym prawie cywilnym, postępowaniu egzekucyjnym, prawie przewozowym, prawie ubezpieczeniowym, prawie handlowym, prawie pracy, prawie konkurencji, europejskim prawie gospodarczym, prawie upadłościowym i naprawczym.

Zobacz więcej artykułów z serii: Biznes

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Transport zwierząt w samochodzie - jak robić to bezpiecznie i co pokryje ubezpieczenie? VAT a zakup paliwa do pojazdów firmowych [cz. 1] Ubezpieczenie opon, szyb, kosztów naprawy, assistance – kiedy się opłaca? GAP i ochrona prawna dla pojazdów służbowych, a wartość dla klienta Jak działa klimatyzacja w samochodzie - wszystko co powinieneś o niej wiedzieć Ubezpieczenia komunikacyjne – czy warto kupić OC, AC, NNW Przyczyny hałasów w tylnym zawieszeniu Kiedy zakładać letnie opony i jak sprawdzić czy się nadają do jazdy Prawa Murphy'ego na drodze - jak sobie z nimi radzić?* Odpowiedzialność sprzedawcy za używany samochód [cz. 2] Odpowiedzialność sprzedawcy za używany samochód [cz. 1] Przyczyny hałasów w przednim zawieszeniu Polityka flotowa: serwisowanie aut, prawo jazdy, odkup samochodu Jak jeżdżą kierowcy firmowi – analiza szkoleń firmy Safe Drive Dlaczego nie warto monitorować floty?

Popularne w tym tygodniu:

Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens?