VAT a zakup paliwa do pojazdów firmowych [cz. 1]

Możliwość odliczenia 50 proc. lub nawet 100 proc. VAT od zakupu pojazdu, paliwa do niego czy serwisu to przywilej pozwalający firmie na oszczędności. Wraz z Radosławem Plucińskim i Wojciechem Godziną z kancelarii Pluciński i Wspólnicy przedstawimy w dwóch artykułach jak to czynić, by przestrzegać przepisów i nie narazić się na wysokie kary z Urzędu Skarbowego. W pierwszych treściach skupimy się na przykładzie zakupu paliwa.

1 lipca 2015 roku weszła w życie nowelizacja art. 86 i 86a ustawy o VAT, które regulują zasady odliczania podatku VAT od zakupionych pojazdów oraz kosztów użytkowania aut firmowych. Przedsiębiorcy przysługuje odliczenie 50 proc. od zakupu paliwa do samochodów służbowych (art. 86a ust. 2 pkt 4). Jednak podmiot gospodarczy może domagać się pełnego odliczenia podatku VAT od zakupu paliwa jeśli spełni szczególne warunki.

Kiedy zwrot 50 proc. VAT?

Aby można było rozważać odliczenie nawet tylko 50 proc. VAT, przedsiębiorstwo musi być czynnym płatnikiem podatku VAT i posiadać prawo do korzystania z pojazdu na podstawie umowy najmu, leasingu lub dzierżawy lub być jego właścicielem. Dopuszczalne jest odliczenia podatku VAT od paliwa zakupionego na podstawie faktury ze stacji benzynowej oraz faktur za korzystanie z karty paliwowej (por. Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 2.12.2015 roku IBPP2/4512–911/15/JJ; Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30.11.2015 r. IPPP1/4512–1160/15–2/IGo). Aby skorzystać z nowelizacji zakup paliwa powinien nastąpić po 1 lipca 2015 roku.

Przedsiębiorca może domagać się zwrotu 50 proc. podatku VAT za zakup auta, paliwa i serwis, gdy pojazd służbowy jest użytkowany zarówno do wypełniania obowiązków służbowych jak i załatwiania spraw prywatnych. Ponadto ustawodawca przyjął domniemanie, że każdy środek lokomocji o masie poniżej 3,5 tony i dopuszczalnej ładowności mniejszej niż 500 kg, może być wykorzystywany w celach mieszanych, czyli właśnie firmowych i pozafirmowych.

Pracodawca może tutaj liczyć na swego rodzaju istotne ułatwienia w codziennym funkcjonowaniu — nie trzeba bowiem prowadzić ewidencji użytkowania pojazdu ani składać tzw. „kilometrówek”. Ponadto brakuje obowiązku formalnego powierzenia pojazdu.Drugą połowę VAT-u ma przywilej wliczyć w koszty firmowe, ale to już rozważana na osobny artykuł.

Szansa na odliczenie 100 proc. VAT

O wiele trudniej wygląda sytuacja, gdy podatnik chciałby odliczyć 100 proc. podatku VAT od zakupu pojazdu, paliwa czy serwisu. Taka możliwość pozwalałaby na niemałe oszczędności w przedsiębiorstwie, ale samochód powinien być wykorzystywany wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej. W języku prawa oznacza to spełnienie następujących warunków:

1) Sposób wykorzystywania tych pojazdów przez przedsiębiorcę, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.
2) Konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne. Katalog takich maszyn wskazuje art. 86a ust. 9 ustawy o VAT.

Obowiązek pracodawcy

Firmy wykorzystujące pojazdy samochodowe wyłącznie do działalności gospodarczej i prowadzące w tym celu ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach. Musi to zostać wykonane w terminie tygodnia od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami (art. 86a ust. 12 ustawy o VAT). Przedsiębiorca ma obowiązek zorganizowania sposobu korzystania z pojazdów firmowych w taki sposób, aby pracownicy nie mogli korzystać z pojazdów w celach prywatnych. Ponadto należy prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu oraz udokumentować wydanie i zwrotu pojazdu. O tym więcej napiszemy już wkrótce.

VAT a zakup paliwa do pojazdów firmowych [cz. 2]

Odliczenie całego VAT od nabycia paliwa do auta służbowego stanowi marzenie niejednego przedsiębiorcy. Aby to uczynić należy między innymi prowadzić…

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Nasi eksperci:

Radosław Pluciński

Radca prawny kancelarii Pluciński&Partnerzy zarządzający biurem w Warszawie. Stypendysta Fundacji GFPS w Monachium. Ukończył m in. podyplomowe studia MBA w języku niemieckim na WSPiZ im. Koźmińskiego w Warszawie. Współpracował z KGHM Polska Miedź, Sikla Polska, Aluform, Winkelmann, ISE Industries. Wykładowca i autor tekstów. Specjalizuje się w obsłudze prawnej spółek zarówno w języku polskim jak i niemieckim z zakresu m.in.: prawa handlowego i gospodarczego, prawa cywilnego i prawa pracy, prawa wekslowego, prawa przewozowego krajowego i międzynarodowego, prawa ubezpieczeń, prawa leasingowego, prawa budowlanego i nieruchomości, prawa administracyjnego, prawa ochrony środowiska, prawa podatkowego.

Wojciech Godzina

Aplikant radcowski kancelarii Pluciński&Partnerzy. Absolwent prawa Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz prawa europejskiego na Uniwersytecie w Antwerpii (Belgia). Specjalizuje się w obsłudze prawnej spółek zarówno w języku polskim jak i angielskim z zakresu m.in.: materialnym oraz procesowym prawie cywilnym, postępowaniu egzekucyjnym, prawie przewozowym, prawie ubezpieczeniowym, prawie handlowym, prawie pracy, prawie konkurencji, europejskim prawie gospodarczym, prawie upadłościowym i naprawczym.

Zobacz więcej artykułów z serii: Biznes

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Transport zwierząt w samochodzie - jak robić to bezpiecznie i co pokryje ubezpieczenie? Ubezpieczenie opon, szyb, kosztów naprawy, assistance – kiedy się opłaca? GAP i ochrona prawna dla pojazdów służbowych, a wartość dla klienta Jak działa klimatyzacja w samochodzie - wszystko co powinieneś o niej wiedzieć Ubezpieczenia komunikacyjne – czy warto kupić OC, AC, NNW Przyczyny hałasów w tylnym zawieszeniu Kiedy zakładać letnie opony i jak sprawdzić czy się nadają do jazdy Prawa Murphy'ego na drodze - jak sobie z nimi radzić?* Odpowiedzialność sprzedawcy za używany samochód [cz. 2] Odpowiedzialność sprzedawcy za używany samochód [cz. 1] Przyczyny hałasów w przednim zawieszeniu Polityka flotowa: serwisowanie aut, prawo jazdy, odkup samochodu Jak jeżdżą kierowcy firmowi – analiza szkoleń firmy Safe Drive Dlaczego nie warto monitorować floty? Przygotowanie auta na sezon letni

Popularne w tym tygodniu:

Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens?