GAP i ochrona prawna dla pojazdów służbowych, a wartość dla klienta

O istnieniu GAP (Guaranteed Asset Protection) i możliwości skorzystania z ochrony prawnej, przedsiębiorcy dowiadują się nierzadko dzięki przedstawicielowi firmy ubezpieczeniowej, chcącemu sprzedać jak najwięcej usług. Wspólnie z Piotrem Gortatowiczem z Gort Business Service zastanowimy się na ile są to atrakcyjne produkty ubezpieczeniowe.

GAP

Osoby znające język angielski już z samej nazwy ubezpieczenia wywnioskują, że chodzi o zapłacenie za „jakąś dziurę”. Pojazdy, jak ludzie, starzeją się, a GAP umożliwia pokrycie wydatków związanych z różnicą między bieżącą wartością samochodu w chwili powstania całkowitej szkody a sumą ubezpieczenia z danej polisy. Pozwala nam to uniknąć szybkiej i nagłej utraty wartości auta używanego.

Jeśli samochód mamy w leasingu, możemy liczyć na wsparcie ubezpieczyciela w płatnościach różnicy między wartością auta w momencie szkody całkowitej a wartością fakturową, zwiększoną o sumę pozostałych opłat względem banku/leasingodawcy. Poza tym ubezpieczyciel odda nam różnicę między wartością fakturową samochodu a bieżącą wartością środka lokomocji w chwili zaistnienia szkody całkowitej. To oznacza, że dzięki GAP wraz z odszkodowaniem wynikającym z autocasco, będziemy mogli kupić fabrycznie nowy pojazd tej samej klasy.

Banki i firmy leasingowe nierzadko wręcz zobowiązują klientów do zakupu GAP, mniejszą popularność produkt zyskał wśród klientów indywidualnych. Nie po raz pierwszy w naszych publikacjach musimy też odwołać się do warunków autocasco. Coraz częściej bowiem AC można bowiem kupić z klauzulą „gwarantowanej sumy ubezpieczenia”, czyli właśnie GAP-em. Koszty będą w takim przypadku znacznie niższe w porównaniu ze standardowym GAP-em, albo nawet zerowe…

Ochrona prawna

Mając na usługach firmy prawnika, tego rodzaju usługa bywa od razu odrzucana przez menedżera floty czy też właściciela firmy. Nie zawsze jednak to prawidłowe działanie, bowiem kwota jaką zapłacimy kancelarii adwokackiej na porady związane z naszymi samochodami może być wyższa niż zapłata za produkt ubezpieczeniowy. Ochrona prawna proponowana przez towarzystwa opiera się na różnych, wcale nie minimalistycznych założeniach.

Prawnik pomaga w konkretnym sporze – o źle wykonaną naprawę przez warsztat, niedotrzymanie warunków sprzedaży przez dealera, zbyt niskie odszkodowanie przyznane przez ubezpieczyciela, itp. Na wsparcie ma szansę także kierowca oskarżony o spowodowanie wypadku, w tym podczas działań obejmujących sprawy sądowe. Od kancelarii możemy również uzyskać określoną liczbę porad prawnych. Zakres zatem spory, a opłaty za ubezpieczenie nie są olbrzymie.

Naszym zdaniem ubezpieczenie szczególnie będzie przydatne firmom, których kierowcy często jeżdżą poza Polskę, szczególnie jeśli we flocie są pojazdy ciężarowe. Bariera językowa, stres, konieczność podpisania dokumentów bez ich zrozumienia – w takich sytuacjach zewnętrzna pomoc udzielana w czasie rzeczywistym jest jak zbawienie. Również przedsiębiorstwa jeżdżące po kraju, szczególnie jeśli w ogóle nie korzystają na co dzień z pomocy prawnika, powinny rozważyć zakup ochrony prawnej.

Towarzystwa w potrzebie

Podsumowując cykl kilku artykułów o ubezpieczeniach, pamiętajmy, że obecnie towarzystwa ubezpieczeniowe są w nie najlepszej sytuacji finansowej. Stąd poszukują dodatkowych źródeł dochodów przez wprowadzenie nowych produktów. Oferty nie zawsze muszą być korzystne dla klienta. Nie warto kupować całego pakietu, bo wiele propozycji zawiera wspólne elementy, poza tym wielu przedsiębiorcom wystarczy przykładowo tylko OC z AC oraz assistance. Tematyka ubezpieczeń nie jest łatwa, dlatego w razie wątpliwości można skorzystać z pomocy brokerów. Ich usługi dla klientów są bezpłatne.

Nasz ekspert

Piotr Gortatowicz

Właściciel firmy szkoleniowej Gort Business Service i broker ubezpieczeniowy. Jeden z najlepszych ekspertów w Polsce ds. ubezpieczeń komunikacyjnych samochodów firmowych.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Zobacz więcej artykułów z serii: Biznes

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Transport zwierząt w samochodzie - jak robić to bezpiecznie i co pokryje ubezpieczenie? Ubezpieczenie opon, szyb, kosztów naprawy, assistance – kiedy się opłaca? Jak działa klimatyzacja w samochodzie - wszystko co powinieneś o niej wiedzieć Ubezpieczenia komunikacyjne – czy warto kupić OC, AC, NNW Przyczyny hałasów w tylnym zawieszeniu Kiedy zakładać letnie opony i jak sprawdzić czy się nadają do jazdy Prawa Murphy'ego na drodze - jak sobie z nimi radzić?* Odpowiedzialność sprzedawcy za używany samochód [cz. 2] Odpowiedzialność sprzedawcy za używany samochód [cz. 1] Przyczyny hałasów w przednim zawieszeniu Polityka flotowa: serwisowanie aut, prawo jazdy, odkup samochodu Jak jeżdżą kierowcy firmowi – analiza szkoleń firmy Safe Drive Dlaczego nie warto monitorować floty? Przygotowanie auta na sezon letni Michał Krakowski odsłania tajemnice floty firmy Barlinek

Popularne w tym tygodniu:

Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens?