Jak jeżdżą kierowcy firmowi – analiza szkoleń firmy Safe Drive

Firma Safe Drive przez ostatnie 11 lat przeszkoliła ponad 7000 kierowców i postanowiła podzielić się wiedzą na temat tego jak jeżdżą użytkownicy pojazdów firmowych. Poniższe wyniki stanowią interesującą, choć nie do końca optymistyczną lekturę.

Wśród uczestników szkolenia 66 proc. to mężczyźni. 95 proc. osób przejeżdża rocznie średnio 30 000 kilometrów i więcej. Przed rozpoczęciem zajęć kierowcy rozwiązywali test związany z pierwszeństwem jazdy na skrzyżowaniach. Zdaniem Jerzego Smagały z Safe Drive, zadanie wymagało zaledwie podstawowej wiedzy z tego zakresu. Niestety, aż 82,4 proc. użytkowników samochodów popełniało błędy, zatem są to potencjalni sprawcy wypadków i kolizji.

Technika jazdy

Kolejne zadanie dotyczyło odpowiedzi na ogólne pytania związane z ruchem drogowym: wyprzedzania przed przejściem dla pieszych, posługiwania się kierunkowskazami, ustąpienia pierwszeństwa pieszemu lub rowerzyście. Wynik szokuje — 49 proc. osób udzieliło nieprawidłowej odpowiedzi na więcej niż połowę pytań. Najczęstszy problem stanowi wiedza dotycząca ograniczeń prędkości, zasad związanych z zajmowaniem odpowiedniego pasa na ruchu, zachowania na rondach.

Teoria związana z techniką jazdy jest świetnie znana 15 proc. badanych. Z drugiej strony aż połowa badanych uzyskała ocenę niezadowalającą, zatem prawdopodobnie mają problemy z hamowaniem awaryjnym, oceną ile czasu potrzebuje kierowca na reakcję, jazdą na biegu neutralnym, obserwacją martwego pola. Biorąc pod uwagę, że wynik dotyczy kierowców pokonujących ponad 30 000 kilometrów rocznie, to rezultat przerażający.

Rozmowa przez telefon w aucie

Czy fakt, że 51 proc. kierowców zdaje sobie sprawę jak bardzo szkodzi rozmowa przez telefon w samochodzie jest budujący? Zanim odpowiemy sobie na to pytanie, trzeba sobie zadać kolejne — ile osób faktycznie nie używa smartfona ani nawet zestawu głośnomówiącego? Wiedzieć to bowiem nie wszystko, trzeba jeszcze umieć wiadomości wykorzystywać… Ponad 1/3 badanych zbyt wysoko ocenia możliwości własnego organizmu i nie ma świadomości skutków zapadnięcia w krótką drzemkę za kółkiem.

Podsumowanie części teoretycznej

Poziom A (95–100 procent prawidłowych odpowiedzi) – 21 proc. badanych
Poziom B (85–94 procent prawidłowych odpowiedzi) – 10 proc. badanych
Poziom C (65–84 procent prawidłowych odpowiedzi) – 35 proc. badanych
Poziom D (50–64 procent prawidłowych odpowiedzi) – 17 proc. badanych
Poziom E (41–49 procent prawidłowych odpowiedzi) – 7 proc. badanych
Poziom F (do 40 procent prawidłowych odpowiedzi) – 6 proc. badanych

Ograniczenia prędkości w praktyce

Część praktyczna mająca na celu sprawdzenie a potem analizę jazdy kierowcy trwa w Safe Drive około 60 minut. Zdecydowanej większości (86 proc.) uczestników nie sprawiało problemów przygotowanie do jazdy. Najczęstsze błędy związane były ze złym ustawieniem kierownicy i fotela. Niestety, praktycznie wszyscy (99,98 proc. osób) nie potrafią prawidłowo obsługiwać samochodu – trzymać odpowiednio kierownicy, kręcić nią, jedna ręka nierzadko spoczywa na dźwigni zmiany biegów (nawet jeśli pojazd ma automatyczną skrzynię). Sporo użytkowników aut ma nawyk jazdy na biegu neutralnym i wciskania sprzęgła na zakrętach.

Aż 42,6 proc. kierowców nie przestrzega ograniczeń prędkości i w nieprawidłowy sposób pokonuje skrzyżowania, szczególnie ronda. Jedna czwarta uczestników zajęć prowadzi samochody „nieczytelnie”, czyli przykładowo za późno włącza kierunkowskazy, zajmuje złe miejsce na drodze przed wykonaniem manewru. Prawie 44 proc. badanych nie zachowuje bezpiecznego odstępu od innych pojazdów, w tym rowerzystów, motocyklistów. Szczególnie często odnotowywano złą odległość z prawej strony od jednośladów. Uczestnicy szkoleń zatrzymywali się także zbyt blisko pojazdu poprzedzającego, gdy jechali w korku, mieli problemy z właściwą przestrzenią względem wyprzedzanego samochodu.

Korzystanie z lusterek

Kolejna wręcz szokująca ciekawostka, to fakt, że 95,5 proc. kierowców nieprawidłowo korzysta z lusterek lub w ogóle nie patrzy w lusterka. 12 proc. uczestników podczas zajęć dopuściło się wymuszenia pierwszeństwa a niemal wszyscy nie kontrolują sytuacji na drodze, gdy jadą ulicą z pierwszeństwem przejazdu.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Podczas próby praktycznej kierowcy wiedzieli, że są obserwowani, a mimo to popełniali wiele błędów. Skoro mimo to wyniki były słabe, ciekawe jakie rezultaty przyniosłoby badanie przeprowadzone z wykorzystaniem ukrytej kamery…

Zobacz więcej artykułów z serii: Biznes

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Transport zwierząt w samochodzie - jak robić to bezpiecznie i co pokryje ubezpieczenie? Dlaczego nie warto monitorować floty? Michał Krakowski odsłania tajemnice floty firmy Barlinek Głęboka kałuża i poważne szkody – co możesz zniszczyć w samochodzie? Holowanie pojazdu – podstawy prawne i porady praktyczne Jak wybrać samochód korzystając z full service leasingu Korzystanie z auta służbowego do celów prywatnych Sportowe filtry powietrza - czy warto je stosować? Monitoring floty – dlaczego warto zainwestować w system BP, Orlen, Shell, DKV - wybieramy emitenta kart paliwowych Jak wybierać samochód do firmy? Manager floty - obowiązki i zarobki Zadbaj o bezpieczeństwo podczas jazdy zimą Czy można wyeliminować dwumasowe koło zamachowe i jak to poprawnie zrobić? Czy warto stosować olej o niższej lepkości na zimę? Regulamin kierowcy firmowego [cz. 1]

Popularne w tym tygodniu:

Jakość paliw: kontrole UOKiK w 2017 roku - niektóre stacje to pułapki Bardzo wysokie OC dla młodych kierowców. Jak można je obniżyć? Gdzie policja najczęściej sprawdza prędkość? Czy mity o LPG są uzasadnione? Mandaty za granicą. Kary są znacznie wyższe niż w Polsce Oszustwa kierowców i użytkowników samochodów. Czym mogą grozić? Znaki zakazu (typ B) z opisem Niebezpieczne zachowania pasażerów - zaciągnięcie ręcznego i łapanie za kierownicę nie są najgorsze Czy kierowcy są oszukiwani w sprawie opon? Sprawdzi to UOKiK Szybki przegląd techniczny przed wakacyjnym wyjazdem - lista 7 rzeczy do sprawdzenia Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję Świece żarowe: kiedyś niezbędne zimą, dziś mogą sprawiać kłopoty latem