Korzystanie z auta służbowego do celów prywatnych

Możliwość użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych stanowi jeden z największych dodatkowych benefitów dla pracownika. Ten przywilej podlega jednak także określonym obowiązkom.

Przez wiele lat przepisy związane z użytkowaniem pojazdu firmowego do celów prywatnych stanowiły wielki problem dla Fleet Managerów. Regulacje były bowiem bardzo niejasne i rozmaicie interpretowane przez Urzędy Skarbowe nawet w ramach jednego miasta. Dlatego wiele przedsiębiorstw musiało szukać sposobów na „obejście” tematu.

Przychód dla pracownika

W 2015 roku weszły w życie nowe przepisy, które ustanawiają kwoty uzyskanego przychodu.

  • 250 zł miesięcznie, dla samochodów o pojemności skokowej silnika do 1600 cm sześciennych, co przy stawce 18 procent oznacza dla pracownika 45 zł zryczałtowanego podatku,
  • 400 zł miesięcznie, dla pojazdów o pojemności skokowej silnika powyżej 1600 cm sześciennych, co przy stawce 18 procent oznacza dla zatrudnionego 72 zł zryczałtowanego podatku.

Ustalono również sposób obliczenia przychodu za każdy dzień korzystania z pojazdu w celach prywatnych jako 1/30 miesięcznej stawki, to jest odpowiednio:

  • 8,33 zł dziennie dla samochodów o pojemności skokowej silnika do 1600 cm³
  • 13,33 zł dziennie dla pojazdów o pojemności skokowej silnika powyżej 1600 cm³

Jazda służbowa?

— Dzięki nowelizacji nie trzeba szacować przychodu w zależności od marki pojazdu, modelu, rodzaju silnika, przebiegu oraz stanu technicznego – komentuje Radosław Pluciński, radca prawny w Kancelaria Pluciński&Partnerzy. — Ponadto pracownik otrzymuje taki sam przychód niezależnie od tego czy pojazd jest nowy czy był używany przez kilka lat. Niestety, ustawodawca nie uregulował definicji korzystania z pojazdu w celach prywatnych przez co Izby Skarbowe nadal mają dużą swobodę w ustalaniu, kiedy zatrudniony otrzymuje świadczenie z tego tytułu – dodaje nasz rozmówca.

Spróbujmy jednak pokusić się o przybliżoną „definicję”: - Prywatny użytek można ogólnie określić jako korzystanie z pojazdu służbowego poza godzinami pracy, w dniach wolnych od wykonywania czynności zawodowych oraz w czasie urlopu – mówi Radosław Pluciński z Kancelarii Pluciński&Partnerzy. — Zatem za jazdę w celach własnych uznamy też kierowanie samochodem bez wykonywania obowiązków służbowych poza miejscowością, w której mieści się siedziba firmy – na przykład w miejscu zamieszkania pracownika, w miejscu spędzania urlopu – dodaje mecenas Pluciński.

Dojazd do pracy pojazdem firmowym

Firma może powierzyć samochód służbowy i pozwolić na jego użytkowanie w celach prywatnych pracownikowi mającemu podpisaną umowę o pracę, ale także osobie pozostającej w stosunku służbowym również na podstawie umowy cywilnoprawnej. Mogą to być przedstawiciele handlowi, ale także menedżerowie oraz członkowie zarządu spółki.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

— Należy pamiętać, że niektórzy pracownicy otrzymują samochód służbowy w celu wykonywania podstawowych obowiązków i muszą pozostawać w gotowości do wyjazdów. Dotyczy to zwłaszcza serwisantów czy też gotowych na każde wezwanie klienta handlowców – dodaje Radosław Pluciński z Kancelarii Pluciński&Partnerzy.

Jeśli przejazdy pojazdami służbowymi z miejsca zamieszkania do miejsca wykonywania zadań służbowych (i z powrotem), będą podyktowane wspomnianym powyżej charakterem pracy - nie stanowią dla pracowników przychodu ze stosunku pracy. Jednak muszą one odbywać się wyłącznie w celach służbowych (por. interpretacja indywidualna Dyrektora IS w Katowicach z 16.7.2015 r., IBPB-2–1/4511–99/15/BD). Co oznacza, że jeśli zatrudniony codziennie pracuje w firmie osiem godzin i dojeżdża do przedsiębiorstwa, by pracować w biurze – wykonuje wtedy jazdy prywatne, bowiem droga do/z pracy nie jest traktowana jako odcinek pokonywany w celach służbowych.

Zobacz więcej artykułów z serii: Biznes

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Sportowe filtry powietrza - czy warto je stosować? Monitoring floty – dlaczego warto zainwestować w system BP, Orlen, Shell, DKV - wybieramy emitenta kart paliwowych Jak wybierać samochód do firmy? Manager floty - obowiązki i zarobki Zadbaj o bezpieczeństwo podczas jazdy zimą Czy można wyeliminować dwumasowe koło zamachowe i jak to poprawnie zrobić? Czy warto stosować olej o niższej lepkości na zimę? Regulamin kierowcy firmowego [cz. 1] Downsizing silników - czy trzeba się go obawiać? TCO, czyli cena zakupu samochodu nie jest najważniejsza Formy finansowania zakupu samochodu do firmy Co warto wiedzieć przed zakupem łańcuchów śniegowych? Karty paliwowe w firmie - podstawowe informacje Najlepsze silniki Diesla w swoich klasach – które polecamy w samochodach używanych? Mam silnik 1.2 TDI, 1.6 TDI lub 2.0 TDI EA 189 Volkswagena - co powinienem robić? [aktualizacja] W co nie warto wierzyć producentom samochodów, czyli kłamstwa i mity, którymi nas karmią

Popularne w tym tygodniu:

Zabierz zwierzaka w podróż, ale zrób to bezpiecznie Podróżowanie trasami szybkiego ruchu: błędy i dobre praktyki Na które towarzystwa ubezpieczeniowe kierowcy skarżą się najczęściej? Jak przewozić dziecko w foteliku samochodowym? Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Które firmy oferują najtańsze polisy OC? Jak i ile można zaoszczędzić na paliwie w trasie? Jak czytać ogłoszenia sprzedaży samochodów? Szkoda całkowita i zbyt niska wycena – jak napisać odwołanie? Automatyczna skrzynia biegów: ryzyko czy pewniak?