Regulamin kierowcy firmowego [cz. 1]

Polityka flotowa to w uproszczeniu zbiór zasad związanych z użytkowaniem samochodów w firmach. Dobrze spisana pozwala na uniknięcie wielu nadużyć ze strony kierowców, zabezpieczenie interesów przedsiębiorstwa i ich pracowników. Temat niezwykle ważny, ale i bardzo rozległy, postanowiliśmy więc podzielić go na kilka części.

Na początek dwie oczywiste oczywistości, o których jednak łatwo zapomnieć. Zapisy polityki flotowej ma obowiązek przeczytać każdy pracownik mający prawo do użytkowania samochodu i każdy musi ją podpisać. Pozwala to na ewentualne wyciąganie konsekwencji i narzędzia samoobrony dla przedsiębiorcy czy też osoby zajmującej się opieką nad parkiem maszyn – naturalnie w granicach określonych prawem. Druga kwestia wymaga mocnego charakteru i odporności psychicznej specjalisty od floty. Wszelkie postanowienia polityki flotowej w założeniu dotyczą bowiem każdego zatrudnionego w identycznym stopniu — przedstawiciel handlowy i prezes w określonych aspektach powinni być traktowani tak samo.

Równość pracowników

Celowo w ostatnim zdaniu napisaliśmy słowo „powinni”. Są przecież różne firmy. Znamy przypadek prezesa, który udzielił reprymendy menedżerowi, gdy ten chciał zbyt pobłażliwie potraktować jego przewinienie. Według niego bowiem prawo było równe dla wszystkich. Są jednak również osoby uciekające za wszelką cenę od konsekwencji i wręcz grożące opiekunom flot jeśli będą musiały ponieść konsekwencje wypadku spowodowanego z własnej winy lub nie dostaną samochodu, takiego jaki chcą. Tak jak jednak napisano, aby w firmie panował porządek, idealne rozwiązanie, zaakceptowane przez prezesa czy zarząd, stanowi sprawiedliwie traktowanie każdego pracownika, niezależnie od stanowiska.

Zasady mycia samochodu

W polityce flotowej należy określić między innymi zwyczaje związane z użytkowaniem samochodu. Warto wprowadzić zapis o zakazie palenia w aucie, bowiem cuchnący pojazd uzyska z pewnością niższą wartość przy odsprzedaży. Jeśli budżet przeznaczony na flotę na to pozwala, kierowcy powinni mieć obowiązek kilkukrotnie w miesiącu jeździć autem na myjnię. Jak wiadomo bowiem, środek lokomocji stanowi wizerunek przedsiębiorstwa, szczególnie jeśli posiada branding z jego nazwą, bądź co gorsza reklamą właśnie wprowadzanego produktu. Trzeba jednak dodać informacje jakie myjnie (automatyczna, ręczna i jakiej sieci) oraz określić sposób rozliczenia się. Najprościej (co nie znaczy, że najtaniej) myć auto na stacji paliw, z którą firma współpracuje i płaci kartami paliwowymi.

Rodzina jako pasażerowie

Standardowo kierowcy firmowi nie mają możliwości zabierania do samochodu osób nie będących pracownikami firmy. Wyjątek stanowi sytuacja, jeśli przedsiębiorca zezwala na użytkowanie pojazdu do celów prywatnych. Proponujemy jednak dodać zapisek, że nawet rodzina nie może zasiadać za kierownicą auta firmowego, z wyłączeniem okoliczności wyjątkowych, takich jak np. ratowanie życia. Ma to między innymi związek z odpowiedzialnością za powierzone mienie i ewentualnymi problemami z wypłatą odszkodowania, względnie płaceniem wyższych składek, jeśli dopiszemy do użytkowników np. żonę pracownika.

Znaczniej łatwiej będzie również rozwiązywać sporne kwestie ze zdjęciami z fotoradaru. Te ostatnie stanowią wielki problem szczególnie, jeśli auto nie jest przyporządkowane do jednego pracownika i zostało pobrane np. dla celów wyjazdu kilku osób w delegację. Najprościej byłoby wtedy w razie problemów wpisać jedną osobę „pożyczającą" auto, ale często to nie do końca takie proste.

Piłeś? Grozi zwolnienie dyscyplinarne

Wracając do kwestii użytkowania samochodu. Każdy kierowca odpowiada za jazdę zgodną z przepisami i musi ponosić konsekwencje mandatów, także tych przysyłanych do firmy właśnie za „sesje zdjęciową” czy też niewłaściwe parkowanie. Oczywiście nawet podpisana przysięga o tym, że „nigdy nie przekroczę prędkości” nie ma sensu.

Użytkownicy muszą mieć jednak świadomość konsekwencji tego typu działań. Może nią być w skrajnych przypadkach niewypłacenie przez ubezpieczyciela odszkodowania (np. z powodu zbyt dużej prędkości podczas wypadku), co może wywołać z kolei pociągnięcie do odpowiedzialności samego kierowcy. Użytkownik oczywiście nie ma prawa zasiąść za kółko pod wpływem alkoholu i środków odurzających. O takich sprawach nikt nie chce głośno mówić, ale zwolnienie dyscyplinarne właśnie z powodu przyłapania pracownika jadącego „na podwójnym gazie” miało miejsce w niejednym przedsiębiorstwie.

Niebawem przedstawimy Wam kolejne ważne punkty regulaminu kierowcy flotowego. Zaglądajcie do nas regularnie.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Zobacz więcej artykułów z serii: Biznes

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Downsizing silników - czy trzeba się go obawiać? TCO, czyli cena zakupu samochodu nie jest najważniejsza Formy finansowania zakupu samochodu do firmy Co warto wiedzieć przed zakupem łańcuchów śniegowych? Karty paliwowe w firmie - podstawowe informacje Najlepsze silniki Diesla w swoich klasach – które polecamy w samochodach używanych? Mam silnik 1.2 TDI, 1.6 TDI lub 2.0 TDI EA 189 Volkswagena - co powinienem robić? [aktualizacja] W co nie warto wierzyć producentom samochodów, czyli kłamstwa i mity, którymi nas karmią Najlepsze silniki benzynowe w swoich klasach – które polecamy w samochodach używanych? Co to jest przyczynienie się do wypadku drogowego? Wycieki płynów w samochodzie – objawy, przyczyny i zagrożenia Obsługa i ładowanie akumulatora – to możesz zrobić samodzielnie Na jakich zasadach przedłuża się polisę OC i jakie są kary za jej brak? Jak sprawdzić liczbę punktów karnych? Trzecia tablica rejestracyjna – do czego służy i jak ją zdobyć? Najczęstsze awarie samochodu będące skutkiem błędów kierowców Jak poprawnie i bezpiecznie uruchomić auto z kabli Jak sprawdzić płyn hamulcowy oraz dlaczego i kiedy go wymienić? Kolizja, wypadek, katastrofa drogowa – czym się różnią te zdarzenia i jakie są ich skutki?

Popularne w tym tygodniu:

Jakość paliw: kontrole UOKiK w 2017 roku - niektóre stacje to pułapki Bardzo wysokie OC dla młodych kierowców. Jak można je obniżyć? Gdzie policja najczęściej sprawdza prędkość? Czy mity o LPG są uzasadnione? Mandaty za granicą. Kary są znacznie wyższe niż w Polsce Oszustwa kierowców i użytkowników samochodów. Czym mogą grozić? Znaki zakazu (typ B) z opisem Niebezpieczne zachowania pasażerów - zaciągnięcie ręcznego i łapanie za kierownicę nie są najgorsze Czy kierowcy są oszukiwani w sprawie opon? Sprawdzi to UOKiK Szybki przegląd techniczny przed wakacyjnym wyjazdem - lista 7 rzeczy do sprawdzenia Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję Świece żarowe: kiedyś niezbędne zimą, dziś mogą sprawiać kłopoty latem