Formy finansowania zakupu samochodu do firmy

Płacąc za samochód do firmy możemy skorzystać z czterech podstawowych źródeł finansowania. Gotówka, kredyt, leasing i full serwis leasing mają swoje zalety jak i wady, a decyzja o wyborze zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji przedsiębiorstwa.

Gotówka

Przez wiele lat najpopularniejszym sposobem na sfinansowanie zakupu samochodu lub nawet kilku samochodów była gotówka. Upraszczając, przedsiębiorca przyjeżdżał z walizką pieniędzy i zabierał ze sobą jeden lub kilka pojazdów. Takie działanie ma oczywiście swoje wielkie zalety. Zostajemy posiadaczami nowych, jeszcze pachnących aut i właściwie możemy z nimi robić co chcemy. Wydajemy jednorazowo określoną kwotę, co w prostym wyliczeniu jest rozwiązaniem najtańszym. Z drugiej strony tracimy pieniądze, które moglibyśmy zainwestować w inną sferę działalności. Paradoksalnie dealerzy aut najmniej lubią klientów płacących gotówką, nie mają bowiem szansy otrzymania prowizji z tytułu sprzedaży usług finansowych.

Kredyt

Wśród mikrofirm sporym powodzeniem cieszy się kredyt. Podobnie jak w przypadku gotówki zostajemy właścicielem środka lokomocji, możemy w zależności od umowy lawirować liczbą i wielkością rat, a nawet w razie chwilowych problemów finansowych zawiesić ich spłacanie (naturalnie pod określonymi warunkami). Spłacać możemy nawet 10 lat. Teoretycznie istnieje szansa nawet na sprzedanie jeszcze niespłaconego samochodu, jeśli na przykład dojdziemy do wniosku, że nie spełnia naszych oczekiwań. Można też całkowicie lub częściowo amortyzować pojazd. Największa wada kredytu to większa niż w przypadku leasingu liczba formalności. Poza tym do kosztów działalności zaliczymy jedynie odsetki i koszty kredytu, a także czynione naprawy, ale spłacanych rat niestety nie.

Leasing

Leasing operacyjny pozwala na stałe, przewidywalne opłaty. Nie angażujemy też jednorazowo zbyt wielkich funduszy. Niestety, przez cały okres użytkowania to nie my jesteśmy właścicielem i dysponentem pojazdu. Z leasingu najczęściej korzystamy przez 3–5 lat (minimum 2 lata), po jego zakończeniu pojazd jest niejako „oddawany” firmie leasingowej. W przypadku zdecydowanie bardziej popularnego leasingu operacyjnego, każda rata może zostać zakwalifikowana w koszt uzyskania przychodu, choć nie mamy prawa do amortyzacji (przysługuje ono leasingodawcy). Zdaniem ekspertów, leasing operacyjny mocno zmniejsza zobowiązania podatkowe przedsiębiorcy. Jeśli ktoś zechce, wybierze inny rodzaj leasingu – np. finansowy pozwalający na amortyzowanie środka lokomocji, ale wtedy w koszty wliczamy jedynie odsetki a nie całą ratę.

Co wybrać

Wiele osób zastanawia się co wybrać — kredyt czy leasing. Bardzo trudno jest na to pytanie jednoznacznie odpowiedzieć nie znając sytuacji firmy, jej wielkości oraz aktualnych ofert jednostek finansowych. Dlatego, szczególnie właściciele malutkich podmiotów gospodarczych, powinni dokonać stosownych obliczeń, wcześniej o wszystko dokładnie wypytując sprzedawców usług. Wszystko można załatwić na miejscu u dealera, który również zazwyczaj sprzedaje finansowanie. Na podstawie naszych obserwacji możemy tylko dopisać, że przedsiębiorstwa posiadające duży park samochodowy bardzo rzadko sięgają po kredyt, stawiając właśnie na leasing lub zakup gotówkowy. Czasem wybierają również coś, o czym jeszcze w niniejszym tekście nie napisaliśmy — full service leasing.

Full service leasing

FSL, zwane też wynajmem długoterminowym czy też CFM (Car Fleet Management) to wygoda i przewidywalność wydatków. W Polsce działa kilkunastu dużych graczy, którzy oferują zapewnienie sfinansowania zakupu auta osobowego, zadbanie o kwestie serwisu mechanicznego, ubezpieczenie, rozliczanie szkód, karty paliwowe, doradztwo w zakresie zarządzania pojazdami, a nawet monitoring floty. Przedsiębiorca ma tylko obowiązek płacenia co miesiąc wcześniej ustalonej raty.

Umowa na FSL zazwyczaj trwa od 3 do 5 lat, z góry założonym przebiegiem samochodu. Jeśli nasze auto przejedzie nieco mniej lub więcej kilometrów, wtedy dokonywane jest stosowne rozliczenie. Samochód po zakończeniu użytkowania wraca z powrotem do firmy CFM. Po tego rodzaju usługę sięgają przede wszystkim duże podmioty gospodarcze, aczkolwiek w ostatnim czasie możemy zaobserwować pojawianie się coraz większej liczby ofert dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Teoretycznie oddać w wynajem i zarządzanie możemy nawet jeden środek lokomocji.. Wady tego rozwiązania są podobne jak w przypadku tradycyjnego leasingu operacyjnego. No i musimy się liczyć z tym, że operator również musi na swojej działalność coś zarobić. Z drugiej strony CFM głośno propagują idee o wielkich rabatach jakie uzyskują u importerów aut czy dostawcach paliw, stąd łatwiej im zaproponować korzystne ceny.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Zobacz więcej artykułów z serii: Biznes

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? TCO, czyli cena zakupu samochodu nie jest najważniejsza Co warto wiedzieć przed zakupem łańcuchów śniegowych? Karty paliwowe w firmie - podstawowe informacje Najlepsze silniki Diesla w swoich klasach – które polecamy w samochodach używanych? Mam silnik 1.2 TDI, 1.6 TDI lub 2.0 TDI EA 189 Volkswagena - co powinienem robić? [aktualizacja] W co nie warto wierzyć producentom samochodów, czyli kłamstwa i mity, którymi nas karmią Najlepsze silniki benzynowe w swoich klasach – które polecamy w samochodach używanych? Co to jest przyczynienie się do wypadku drogowego? Wycieki płynów w samochodzie – objawy, przyczyny i zagrożenia Obsługa i ładowanie akumulatora – to możesz zrobić samodzielnie Na jakich zasadach przedłuża się polisę OC i jakie są kary za jej brak? Jak sprawdzić liczbę punktów karnych? Trzecia tablica rejestracyjna – do czego służy i jak ją zdobyć? Najczęstsze awarie samochodu będące skutkiem błędów kierowców Jak poprawnie i bezpiecznie uruchomić auto z kabli Jak sprawdzić płyn hamulcowy oraz dlaczego i kiedy go wymienić? Kolizja, wypadek, katastrofa drogowa – czym się różnią te zdarzenia i jakie są ich skutki? Ograniczenia prędkości na polskich drogach - czy na pewno je znasz? Jak właściwie przechowywać opony i koła?

Popularne w tym tygodniu:

Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens?