TCO, czyli cena zakupu samochodu nie jest najważniejsza

Wielu przedsiębiorców patrzy na zakup pojazdu poprzez pryzmat tego ile zapłacą u dealera czy importera. To błędne rozumowanie i tanie może okazać się drogie. Warto zapamiętać ważny skrót – TCO. Elementy zawarte w TCO stanowią podwaliny zakupu samochodu zgodnie z zasadami zachowania mobilności parku maszyn, przy niewielkich wydatkach.

Total Cost of Ownership w dowolnym, branżowym tłumaczeniu z języka angielskiego oznacza całkowity koszt użytkowania, w naszym przypadku samochodu. I nie ma on za wiele wspólnego z ceną proponowaną przez dealera samochodowego. Na TCO składa się wiele czynników, które szczegółowo będziemy chcieli omówić już wkrótce, ale poniżej pokażemy jak wielkie ma znaczenie dla decyzji o wyborze samochodu i co wchodzi w jego skład.

Warto poświęcić czas

Firmy nie kupują samochodu dla ładnego koloru lakieru czy elementów designerskich. Dla przedsiębiorstw w pierwszej mierze liczą się pieniądze – auto powinno na siebie zarabiać, nie psuć się, a jego eksploatacja ma być tania. W skrócie TCO zawarte są takie określenia jak cena zakupu, koszty przeglądów okresowych i ewentualnych innych prac serwisowych, koszt części eksploatacyjnych, koszty ubezpieczenia, przewidywane wydatki na paliwo, wymianę opon. No i wartość rezydualna. To ostatnie wyrażenie oznacza przewidywaną cenę, za jaką będziemy mogli sprzedać samochód za, przykładowo trzy, cztery, pięć lat. Wbrew pozorom, mając do pomocy fachowe firmy lub ekspertów rynkowych, nie potrzeba jasnowidza, by ją określić w wiarygodnym przybliżeniu.

Aby obliczyć TCO, musimy mieć świadomość przez ile lat zamierzamy użytkować dany samochód i jak wiele kilometrów rocznie ma on pokonywać. Potem zbieramy pozostałe dane, by dokonać prostej matematycznej operacji zwanej sumowaniem. Może to wydawać się żmudne, ale dzięki odrobinie pracy nasz zakup będzie w pełni racjonalny i jeśli nie popełnimy błędu – tani. Sugerujemy zatem, by po wstępnej selekcji i wyborze dwóch, trzech modeli aut jakie zamierzamy porównywać, poprosić dealera o zestawienie kosztów serwisowych w danym okresie/przebiegu i przykładowe ceny najważniejszych części. Wyliczmy też wstępne koszty paliwa, opierając się na aktualnych cenach (dane z folderów o spalaniu trzeba traktować z przymrużeniem oka, ale z drugiej strony pomiary są dokonywane względem siebie w takich samych warunkach). Broker lub towarzystwo ubezpieczeniowe, z którymi pracujemy także nam tutaj pomoże.

Istotna jest też wartość rezydualna — na rynku działają fachowe firmy takie jak Eurotax czy Info-Ekspert, które są w stanie ją wyliczyć na podstawie dostarczonych danych. Sporo informacji znajdziemy też w fachowej prasie branżowej, można oczywiście także poprosić o wyliczenie sprzedawcę. Wartość rezydualna ma wielki wpływ na końcowe TCO i może okazać się kluczowa przy racjonalnie podejmowanej decyzji o zakupie danego pojazdu. Zależy nie tylko od okresu w jakim będziemy użytkować samochód i przewidywanego przebiegu, ale przede wszystkim marki, modelu, nadwozia, silnika, rodzaju tankowanego paliwa, wyposażenia, itp.

Może jednak CFM?

Istnieje także sposób, by w ogóle nie zajmować się wyliczaniem TCO a i tak być zadowolonym z zakupu. Można skorzystać z usługi wynajmu długoterminowego (FSL — full service leasing lub CFM – car fleet management), obejmującej finansowanie zakupu, ubezpieczenie pojazdów, karty paliwowe, obsługę serwisową i wszystko co może być firmie potrzebne w czasie eksploatacji. Płacimy miesięczną ratę, w której oprócz opłaty za samochód, płacimy także za dodatkowe usługi. Teoretycznie pozwala to jedynie prowadzić samochód i dopilnować terminowości wpłat. W praktyce warto kontrolować jakość usług świadczonych przez zewnętrznego partnera, która nie zawsze musi odpowiadać naszym oczekiwaniom.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Zobacz więcej artykułów z serii: Biznes

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Co warto wiedzieć przed zakupem łańcuchów śniegowych? Karty paliwowe w firmie - podstawowe informacje Najlepsze silniki Diesla w swoich klasach – które polecamy w samochodach używanych? Mam silnik 1.2 TDI, 1.6 TDI lub 2.0 TDI EA 189 Volkswagena - co powinienem robić? [aktualizacja] W co nie warto wierzyć producentom samochodów, czyli kłamstwa i mity, którymi nas karmią Najlepsze silniki benzynowe w swoich klasach – które polecamy w samochodach używanych? Co to jest przyczynienie się do wypadku drogowego? Wycieki płynów w samochodzie – objawy, przyczyny i zagrożenia Obsługa i ładowanie akumulatora – to możesz zrobić samodzielnie Na jakich zasadach przedłuża się polisę OC i jakie są kary za jej brak? Jak sprawdzić liczbę punktów karnych? Trzecia tablica rejestracyjna – do czego służy i jak ją zdobyć? Najczęstsze awarie samochodu będące skutkiem błędów kierowców Jak poprawnie i bezpiecznie uruchomić auto z kabli Jak sprawdzić płyn hamulcowy oraz dlaczego i kiedy go wymienić? Kolizja, wypadek, katastrofa drogowa – czym się różnią te zdarzenia i jakie są ich skutki? Ograniczenia prędkości na polskich drogach - czy na pewno je znasz? Jak właściwie przechowywać opony i koła? Odcinkowy pomiar prędkości rusza w grudniu - jak działa i na co uważać?

Popularne w tym tygodniu:

Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens?